Jak jsem byl u nehody
Dnešní den nezačal vůbec dobře. Kdybych vyrazil z domova jen o několik málo vteřin dříve, ujel bych tak o pár desítek metrů více a skončil bych s autem v poli. Naštěstí jsem se stal „jen“ hlavním svědkem dopravní nehody, kdy jsem pomáhal vytáhnout chlapa v bezvědomí z hořícího auta…
Zní to jako z nějakého filmu? No, popravdě bych raději koukal na film než si to sám zažil.
Co se vlastně stalo?
Tak jako každé normální všední ráno jsem si kolem půl sedmé vyrazil z domova autem do práce. Prostě klasika: poslouchám rádio, žvýkám u toho své oblíbené Mentos… Ani při nejmenším mě nenapadlo, co se za chvíli stane.
Vyjel jsem z Přeštic směrem na Plzeň. Po první otáčce se blížím k horizontu … Když v tu chvíli vidím, jak přímo přede mnou protijedoucí auto vylítlo ze zatáčky a čelně trefilo jediný strom v okolí.
No, to byl šok. Než jsem si stačil uvědomit, co se stalo byl jsem na místě nehody. Okamžitě začínám brzdit, pouštím všechny čtyři blinkry a běžím k autu v příkopě. Viděl jsem, jak z motoru šlehají plameny. Zatím to byl celkem malý a konstantní oheň z kapoty. V autě vidím dva muže. Řidič se probral a začal cloumat se svým kolegou spolujezdcem, který byl ale v bezvědomí. Mezitím z druhého auta za mnou vystoupil muž v modrých monterkách a křičí na mě, že volá sanitku.
Doběhl jsem k autu, snažím se otevřít dveře u spolujezdce, ale oni nejdou. Jsou zaseknuté. Mezitím se řidiči stále nedaří probrat svého spolucestujícího a nešťastně na něj volal něco jako „Filipe, vstávej, no tak, Filipe!“. Lomcuji s dveřmi, jak jen to jde, až najednou povolily a otevřely se. To už řidič vystoupil, oběhl auto a snažil se spolujezdce vytáhnout ven. Já ho vzal za nohy a on za ruce a nesli jsme ho dál od auta. Spolujezdec byl v bezvědomí a byl na něj hroznej pohled: měl úplně bílé oči bez panenek, krev na rukou a chroptal (jako kdyby chrápal). Fakt hnusnej pohled. V dostatečné vzdálenosti jsme ho položili a řidič u něj zůstal. To už se oheň na autě hodně rozšířil a v plamenech byl celý předek.
Běžel jsem za tím chlápkem, co volal sanitku a do telefonu jsem mu upřesňoval, že řidič je v pohodě, ale spolujezdec se neprobírá, ať s sebou sanitka hodí! Viděli jsme, že se plameny na autě stále zvětšují a museli jsme přeparkovat naše auta – stáli jsme na silnici hned vedle.
Rozhodl jsem se, že seženu hasičák. Probíhal jsem stojící kolonu aut a ptal se, kdo má hasičák. Nikdo, pořád nikdo ho neměl. Ani dva kamioňáci a jedna dodávka. Potom projížděla jedna paní v zeleném autě, stáhla okénko a ptala se, jestli nepotřebuji pomoct. „Potřebuju hasičák“, křičím. „Mám ho v kufru“, odvětí paní a v cukuletu mi z kufru podávala malý asi 100 ml hasičák. Běžel jsem zpátky k autu, které už bylo v obrovských plamenech. Kromě předku už hořela i celá kabina. Plameny byly vysoké a stoupal hnusný černý dým.
I když mi bylo jasné, že toho s malinkatým hasičákem moc nezmůžu, chtěl jsem to zkusit. O to trapnější situace nastala v okamžiku, kdy stojím před hořícím autem s nefunkčním hasičákem v ruce. A nic, prostě ten sráč nefungoval. Nevím, jestli byl vadnej, něco mu chybělo, nebo kde byl problém, ale prostě jsem s tím nic neudělal. Navíc hrozilo, že auto vybouchne – v plamenech už byla více jak polovina auta. Raději jsme se klidili stranou.
Mezitím samozřejmě nedočkaví lidi – napadá mě výstižné slovo „kreténi“ – začali naprosto idiotsky komplikovat dopravní situaci. Začali předjíždět stojící kolonu: čímž by za chvilku vznikla druhá kolona hned vedle. A za nima byla v dálce vidět sanitka. Tak jsem zase běžel proti nim a mával na ně, ať se zařadí zpátky, ať jdou ke kraji. (nevím to jistě, ale myslím, že jsem na ně byl dost sprostej – to ale asi nikdo z nich neslyšel). Vůbec nevím jak, ale velmi rychle se všem podařilo dostat zpátky a sanitce tak umožnit volný průjezd.
Sanitka dorazila na místo a zdravotníci běželi oživovat toho spolujezdce v bezvědomí. Že sanitka dorazila bylo vlastně štěstí, páč jí původně poslali na druhou stranu směrem na Klatovy. Naštěstí ze sanitky volali tomu chlápkovi v modrých monterkách, který je ubezpečil, že jsou uplně blbě a ať to hodně rychle otočí.
O dost později dorazili hasiči, kterým i tentokráte cestu komplikovali neukáznění „kreténi“ řidiči. Asi čtyři hasiči se dvěma stříkačkama se pustili do auta, které dostali dost rychle pod kontrolu. Oheň zvládli opravdu rychle a precizně uhasit.
Nakonec se uráčili dostavit i páni policajti (asi 15 minut po tom, co se jim volalo!). Ty měli přijet dříve a řídit dopravu. Přijeli s křížkem po funuse, neboť dopravní situace už byla klidná.
No a je po všem. Spolujezdce probrali z bezvědomí, dali do speciálního nafukovacího lehátka a naložili do sanitky. Auto bylo uhašené, jen doutnalo. Řidič byl v šoku, ale nic mu nebylo.
Řidiče jsem se ptal, co se vlastně stalo. Auto jsem neviděl brzdit ani nedostalo smyk. Přímo rovně vylétlo ze silnice. Prý si řidič „klimbnul“, když jel z noční domů.
Já jsem čekal na dopravní policii a udělal pár fotek. Podle opáleného laku si ale můžete udělat předtavu o tom, jak velké plameny to byly.
A potom?
Jako očitý svědek jsem dal výpověď dopravní policii (ta už nechvátala vůbec). Hodně rozklepaný jsem se vrátil domů. Až v tu chvíli mi pomalu začalo docházet, co všechno stalo a jak moc rychle se to seběhlo. Popravdě řečeno mi z toho bylo dost mizerně, fakt.
A závěrem?
Hnusná zkušenost. Stále mám na očích to letící auto a situaci kdy přes okénko vidím spolujezdce v bezvědomí a nejdou mi otevřít dveře. Chybělo tak málo a mohl jsem být já tím, koho někdo vytahoval z auta. Vlastní nehodě jsem utekl jen o fous! Je až děsivé, jak málo stačilo…
Zajímavá je ta rychlost, jak se to všechno seběhlo. Bylo to hrozně rychlé, na nic nebyl čas. Když jsem teď sepsal tyhle řádky tak koukám, že se toho stalo hodně. V tu chvíli jsem ale čas vůbec nevnímal.
Sám jsem překvapen svojí duchapřítomností po celou dobu. Mám pocit, že jsem udělal maximum, co jsem mohl a ve správný čas. Svým způsobem jsem na sebe hrdý (to nechápejte teď špatně v kontextu k celkově hnusné události; myslím to tak, že jsem mohl zbaběle ujet (byl jsem první, já měl volnou cestu) – já ale zůstal a pomáhal).
Tragický byl podle mého názoru čas příjezdu záchranky i hasičů. O policajtech nemluvím. Trvalo to děsně dlouho: alespoň z mého pohledu. Chlap v bezvědomí, hořící auto a nikde nikdo. Navíc všichni jeli z Přeštic (nehoda se stala tak 1.000 metrů za značkou města) – očekával bych větší rychlost!
Hasičák, který nefunguje, je mi u nehody opravdu k ničemu. Nevím, kde byla chyba, ale byl to problém. Hasičák je věc, která prostě musí fungovat. Navíc by se mělo počítat s krizovou situací – běžím, jsem ve stresu, potřebuji hasit. Tenhle výrobek bych někomu nejradši hodil na hlavu! Jestli si budete kupovat něco takového do auta, pořiďte něco pořádného.
A nakonec to nejsmutnější vůbec: Z každé strany od nehody stála kolona aut. Odhadem tam 100 lidí bylo určitě. A kolik z nich si myslíte, že přišlo pomoct? Nebo se přišlo zeptat, jestli není něco potřeba? Tři, byli jsme tři! Ten chlápek v monterkách volající záchranku, já a ta paní, co mi dala hasičák. A to je fakt málo! Nikdo se o nic nezajímal. Ani když na ně volám, jestli nemají hasičák, že hoří auto. Nechávalo je to evidentně v klidu a nezájmu.
Jestli někdy uvidíte nějakou nehodu, zkuste nabídnout pomoc.
Bez ohledu na to, jak daleko od nehody stojíte, nespoléhejte na to, že už tam někdo je. Evidentně nebude, nebo jich bude málo…
Další zmínky o nehodě
- Plzeňský deník: Auto po nehodě shořelo
Skláním před vámi poklonu. Vím, jaké to je asistovat u dopravní nehody, ale váš příběh je opravdu silnej. Jak se říká – dobrá práce.
Smekám…
Takhle nezištně by se měl zachovat každý. Realita bývá bohužel smutná.
Velmi dobra prace. U dopravni nehody jsem nastesti nezasahoval ale bohuzel jsem se setkal s nekolika vaznymi zachvaty tak torchu vim, jak Vam je. Prejde to a budete „silnejsi“. Priste, a preji aby priste nebylo, budete jeste klidnejsi…
Ze nereagovali lide neni nic neobvykleho, naopak bych byl prekvapen kdyby reagovalo vice jedincu. Krasna ukazka davove psychologie. Ti lide nevystoupily zpodvedomeho strachu, ze by selhali. Stacil by ale impuls od nekoho dalsiho. Napr vystoupil by nekdo a mavnul na dva dalsi at mu jdou pomoci. Pokud by vystoupily, mohla by se ztrhnout lavina vystupujicich ridicu… vy a kolega v monterkach jste tam byli prvni, nebyli jste ovlivneni davem, ten zacina od 5 lidi a vice. Pani co nabidla pomoc ji nabidla protoze jiste mela zkusenosti a nenechala se davem ovlivnit… nicmene jim to nemejte za zle, davova psychologie je silna a nikdo a nic s tim neudela. Ani zdravy rozum obavam se…
Tak snad bude dotyčný v pořádku. Dobrá práce. Znám to dobře z opačné strany. Lezete z auta převráceného v příkopu (to už je jiná story) a okolo vás si v klidu projede několik aut aniž by kdokoliv, cokoliv. Naštěstí se pak našlo i pár slušných lidí ochotných pomoci, to když už jsme se s odtahovkou později auto snažili dostat na silnici.
Pro lidi je taková nehoda jen komplikace při dopravě, nevadí jim, že svoji nečinností mohou někoho zabít.
Hasičák jsem si kupoval kvůli dovolené, protože snad všechny státy kolem nás ho vyžadují, ač některé jen od aut registrovaných na jejich území. Sice by celé auto v plamenech neuhasil, ale věřím, že kdyby si ho měl při ruce hned, byl by oheň to první, s čím by si zápasil a v jeho počátcích by si měl i šanci ho uhasit a situace by se pak vyvíjela poklidněji. V hasičáku vidím větší smysl než v lékárničce s dýchací maskou.
Ber to tak, že hasiči i záchranáři potřebují nějaký čas, než se vůbec vypraví. Dřív jak za minutu, dvě nevyjedou. Navíc prodrat se městem v ranní špičce je někdy o nervy. Dneska jsem spěchal a co čert nechtěl, nejdřív traktor, pak borec s vlekem, kde měl nezajištěný sudy a nakonec to komplikoval náklaďák s propanbutanovými bombami, který musel objížděl další traktor a to jsem prosím jel jen na benzínku (3 km).
Je smutnou pravdou, že pokud to schytáš trochu vážně a někdo akční tě nezachrání během prvních pár desítek vteřin, prostě nemáš šanci. Na záchranku/hasiče se spolehnout nemůžeš.
BTW: Policie má teď akci (dnes 4 hlídky, z toho 2 radary, na 70 km jízdy), takže se nemůžou rozptylovat nějakým stojícím autem, které jim už neujede.
Klaním se před tvou duchapřítomností a doufám, že až se mi něco stane, budeš u toho ty.
Neni trochu pokrytecky nadavat ze nekomu nefungoval hasicak, kdyz sam si ho nemel vubec?
Ja sam vozim maly „velky“ hasicak (velikost o neco vetsi nez dvoulitrovka), prijdou mi spolehlivejsi nez ty spreje a hlavne se s tim da i neco uhasit. U horiciho auta by haseni melo byt to uplne prvni – lehce nadzvednout kapotu a striknout to tam, rozhodne nezvedat, to by se tam navalil kyslik a zaclo by to horet okamzite, i kdyz zalezi na situaci. Pokud takto zacinajici ohen uhasis, muzes se venovat vytahovani lidi. Predstav si, ze by se ti ty dvere otevrit nepodarilo a nez by dojeli hasici s nuzkama, bylo by po vsem. A tahat dospeleho cloveka z bezvedomi pres dvere u ridice je temer nemozne.
To Mirek:
Nejdříve zjistíme, jak těžce jsou lidé zranění. Pokud to typ zranění dovolí, vyprostíme zraněné z vozu. Pomůžeme raněným.
Potom přivoláme záchrannou službu, dopravní policii a hasiče. Než přijedou, zajistíme místo nehody, aby se zabránilo dalším střetům. Vypneme zapalování všech aut, i když motory neběží. Až přijedou hasiči, záchranka a policie, informujeme je o tom, co jsme udělali, než přijeli.
Tento text byl zkopírován ze serveru: http://bit.ly/eaRfOP
Takze nejdrive se venovat lidem a az pak ostatnim vecem… pokud by neuhasil auto, udelalo by to vetsi prusvih.
To dzaky: Rozhodne souhlasim s davovou psychologii. Je pravda, ze kdyby zas sli pomoct vsichni, tak by to taky nedelalo dobrotu.
Hlboky respekt. Zazil som nieco podobne minule leto takze viem ake to je.
Všem díky za pochvalu, cením si toho.
2 Mirek: Sám hasičák opravdu nemám (jeho pořízení teď zvažuji). Paní děkuji za to, že mi jej půjčila/dala. Co jsem ale kritizoval byl především hasičský přístroj jako takový a kritika měla být směrována na výrobce. Tak jsem to myslel, škoda, že to mohlo vyznít jinak.
Co se týče postupu, kterým jsem postupoval: Bylo to všechno rychlé, musel jsem se rozhodnout okamžitě a na místě. Takže běžím k autu a fakta: 1) hasičák nemám a hasiči tu nejsou 2) v autě jsou dva chlapi, kteří nevystupují => rozhodl jsem se pro kontrolu cestujících. Jakmile jsem zjistil, že je jeden v bezvědomí a oheň měl tendence se rozšiřovat (a hasičák jsem stále neměl) rozhodl jsem se pro pomoc tomu v bezvědomí. Až když byl v bezpečí, začal jsem řešit hasičák. Rozhodně neříkám, že neexistuje lepší / rychlejší / efektivnější postup, ale já se musel rozhodnout…
Dobrá práce, zachránil jsi životy! Jesnou se mi také stalo že jsem boural, v noci a nikde nikdo. Auto v prdeli v příkopě. Minuli jsme strom asi o milimetr a přesto jsme urvali kolo. Nikdo nepřijížděl a nepomáhal, protože nám nesvítila světla. Nakonec si nás všimnul řidič kamionu, který nabídnul pomoc a „zastavil“ doptavu svým truckem. Takových lidí jako seš ty by mělo být více!!! Respekt!
Autor se má zřejmě za hrdinu, který ovšem neudělal téměř nic. Vytáhnout člověka z auta by zvládl každý. Čekal bych nějakou první pomoc. Pak by možná bylo na místě lamentovat nad tím, jak nikdo jiný nepomohl. Ale takhle? Kde žijete člověče? Polovina lidí první pomoc neumí, neví jak pomoci nebo nechce (rizika nemocí, špatná pomoc – ublížení tomu druhému) a druhá by se sesypala jen při pohledu na trochu krve. Proč to někomu máte za zlé? Taková je prostě doba. Navíc pokud tam lidí bylo hodně, pak funguje davový syndrom aneb „proč bych pomáhal já, on to udělá někdo jiný“. Věřte, že kdyby kdokoli z těch lidí tam byl jako jediný, pomohl by stejně a možná lépe než vy.
Chápu, že autor byl ze situace vykulený, ale tohle se stává dnes a denně a i mnohem horší nehody.
A ta kritika IZS? Jsem si jistý, že přijeli jak nejrychleji mohli. Dojezdový čas byl určitě v limitu a navíc neznáte okolnosti proč a jestli je něco zdrželo.
nechci znevažovat tvůj čin, ale závěr tak uplně nechápu, jak by pomohlo 100 čumilů kolem auta? jak měli ti ostatní pomáhat? jedině snad dát spolujezdci první pomoc a starat se o něj, když to neudělal nikdo jinej…“hasit“ auto, když vedle leží zkrvavenej člověk v bezvědomí asi neni to nejlepší řešení
2 Rixo: Za hrdinu se rozhodně nepovažuji. Jak píšete, nehoda nebyla žádná velká katastrofa a dohromady se opravdu nic nestalo. Ale protože u nehod nejsem denně, je to pro mě neobvyklý a silný zážitek. A v tom duchu jsem sepsal své dojmy.
Je dost možné, že by někdo jiný pomohl lépe než já. Jenže jsem tam byl já a udělal jsem, co jsem udělal. Nemá smysl polemizovat nad tím, co by, kdyby …
Jaký je dojezdový čas IZS nevím a dost pravděpodobně přijeli „papírově“ včas. Jak jsem ale psal, z mého pohledu to bylo dlouho. Je to můj subjektivní dojem. Domnívám se, že by se daly ony tři kilometry od centrály k místu nehody (3 km?) ujet rychleji… A ano, další okolnosti jejich výjezdu.
2 Štěpán: Je jasné, že 100 lidí najednou pomáhat nemůže, to by bylo kontraproduktivní. Spíš jsem to myslel tak, že by se určitě našla práce pro někoho dalšího: mohl začít shánět hned hasičák, pokusit se uhasit auto, poskytnout onu zmiňovanou první pomoc, řídit dopravu nebo jenom jít informovat lidi stojící v koloně o možnosti objížďky, apod.
Spíše mi vadilo, že spousta lidí ani nevylezla z auta a nepřišla nabídnout pomoc. Ano, problém s davem zde asi byl.
Souhlasím s tím, co tady někdo psal … trochu jsem se děsil toho, že v dalším odstavci bude napsáno: „Sanitka dorazila na místo a zdravotníci běželi oživovat toho spolujezdce v bezvědomí. Bohužel už byl MRTVÝ protože někdo hasil hořící auto nefunkčním hasičákem místo toho, aby se ho někdo pokusil zachránit“ …
Jirko, dobrý čin a respekt za to, co jsi udělal. Budu doufat, že tě nic podobného nikdy nepotká. Máš mé uznání…
to Kolda: Nedokážu posoudit jak bych se v dané situaci zachoval já. ALe před tebou smekám, a nechápu lidi u počítače jak tě kritizují, že jsi měl postupovat tak a tak, že jsi prostě nakonec chyboval TY. Ještě jednou smekám a hlavně ti děkuji, protože ten spolujezdec je můj kamarád a otec malinkatého chlapečka. DÍKY.
Zdravím a chci hlavně moc poděkovat byly to mí dva kolegové. Moc děkuju já i ostatní včetně manželek a dětí.
PS: byl jsem již 4x u nehody a nikdy nás nepomáhalo víc jak dva tři. Je to hnus když ostatní jen sedí a čumí co se stalo a vrchol je když začnou troubit, že nemůžou jet protože pospíchaj.
Ještě jednou velké díky. A Filip co byl v bezvědomí je už po operaci sice ještě na JIPce, ale už je to mnohem lepší.
2Lukáš: Vy jste asi úplně mimo, autor nezištně nasazuje vlastní život pro neznámého a vy na tom zpoza klávesnice s lahváčem v ruce hledáte chyby.
Neuvěřitelná úroveň arogance.
Díky, že jsi jim pomohl. Znám toho v bezvědomí, má malé dítě a určitě je rád že jim někdo pomohl.
Dobra prace chlape… ;-)
Jenom s tim hasicakem – pokud nemas aspon 5kg mrchu a ty plameny nejsou fakt v pocatku, tak se na haseni vyser a spis se snaz dostat z dosahu. Ono to ani tak neboucha jako docela hodne nahlas hori (v okoli je kurevsky horko). Ale naprosto chapu, ze jsi to chtel aspon zkusit :)
Honza
Wow, dobrá práce.
Ahoj Koldo, něco podobnýho se nám stalo vloni v červenci taky. Mladej kluk odbočoval za námi, ženská za ním ho neviděla, odhodila ho do protisměru, kde ho srazil kamion. Kluk byl naštěští při vědomí, ale dost potlučenej a měl špatný plíce. Ale jak si sám řekl, z obou stran auta a jen my tři jsme tam pobíhali a pomáhali, nikdo jinej nehl ani brvou. Všichni jen stáli a koukali. Po příjezdu hasičů dokonce i jeden drzý motorkář projel a hasič pěkně nadával. Policajti přijeli taky minimálně za 15min.
Gratulace za ducha přítomnost.. ale nesouhlasím se závěrem čím víc lídí na pomoc tím líp ono taky není zrovna nejlepší když v dané situaci je potřeba věnovat se těm správným věcem a ne starat se v tu chvíli ještě o to at se tam zbytečně lidi nepletou záleží na situaci ale říkám že neni dobré kde stačí v pohodě dva tři lidi.. aby se tam pletlo 20 lidí.. Ponaučení z vlastní zkušenosti dobrovolného hasiče Brandov
Já mám za to, že na na před/objíždění kolony zákon pamatuje přímo, ale nechce se mi to teď hledat.Jinak, pokud bychom to brali jako objíždění, pak objet překážku mohu i s přejetím přes plnou čáru, když je to třeba, tedy v tomto výkladu je snaha udržet se ve svém pruhu zbytečná. Jen nesmíme ohrozit nikoho z protisměru.Co se týče tvrzení, že by tak mohla „objíždět“ i auta, rozdíl je, že auto, když začne předjíždět půlkilákovou kolonu, tak ve chvíli, kdy se někdo oběví proti němu ho chtě nechtě omezí, protože prostě potrvá, než mu bude moct uhnout. Motorkář se vmáčkne na nejbližší auto a nechá protijedoucího projet.
Nebudu Tě kritizovat. Nejsi zdravotník ani hasič. (chyb v postupu tam byli a bylo jich dost) Jen Tě pochválím za ochotu, to nemá každej, bohužel. A vyjádřím se k tomu podle Tebe „pozdnímu“ příjezdu IZS. Ty jsi to stopoval?! Věř mi, že jako svědkovi nehody se to zdá tak 10krát delší než chlapovi v sanitě. I já jako profík, když jsem u něčeho v civilu a volám IZS, jsem nervozní a mám zkreslené představy o čase. Pak klukům řikám: “ jak jste jeli volové tak půl hodiny!“ A oni mi řeknou: „měli jsme to ze 8minut, kolego“ :D