Pročítáním diskusí a komentáři pod články ohledně očekávané Mafie II jsem poslední dobou opravdu dost zklamaný a znechucený. Faktem je, že špatné zprávy se jen hrnou a fanoušci prskají. To chápu, ale obávám se, že nějak zapomínáme a pro svou krátkozrakost nevidíme to důležité…

Navíc, pokud na FAN web přijde někdo nestranný a neovlivněný, někdo, kdo se chce ohledně hry jen informovat, najde pod příspěvkem ohromnou snůšku kritiky. Nemluvě o tom, že 80% příspěvků je Off Topic (prostě úplně „mimo mísu“). To ho asi opravdu může odradit od hry… A není to škoda?

A tak jsem si řekl, že si na chvíli sednu, sepíši diskutované zápory a zkusím k nim najít pár kladných či příjemných věcí, o kterých se v poslední době moc nemluví…

Pro a Kontra

Předně upozorňuji, že sepsat jen seznam Pro a Kontra není úplně ideální – není možné jednotlivé body přímo srovnávat. Pokud je velké plus příběh, nemohu k tomu jako protiváhu postavit skutečnost, že mohu mít u sebe kolik zbraní chci. Takže nesčítejte, že mám-li pět kladů a deset záporů, vyplývá z toho špatná hra – to určitě ne. Seznam jsem vytvořil podle svého hluboce subjektivního dojmu a všichni s nim rozhodně nemusejí souhlasit. Někdo může ohlášenou změnu vnímat jako plus, jiný jako mínus. Pořadí není podle důležitosti, ale náhodně.

Zápory

Hodně diskutované a skloňované „špatné věci“. Je toho opravdu dost, ale snažil jsem se ke každému bodu najít alespoň kousek dobrého.

  • Jeden konec – původně byly plánované asi čtyři alternativní konce. Aktuálně máme jen jeden, který byl podle oficiálního vyjádření nejzdařilejší. Osobně jeden konec – o to lepší – vítám, a je to spíše věc názoru. Rozhodně bych neřekl, že se jedná přímo o ochuzení.
  • Odebrány vedlejší mise – hodně nepříjemná záležitost, která nám krátí herní dobu, pravděpodobně nás připraví o zajímavé úkoly a prostředí. Možná k zamyšlení je definice vlastního pojmu „vedlejší mise“ – protože některé tam dle všeho zůstaly (jsou pro to i achievementy). V neposlední řadě je možná dobré, že některé plánované mise typu „přejeď město, vyzvedni, vrať se zpět“ tam nebudou. To opravdu není zážitek, kterého chce Mafia II dosáhnout.
  • Nelze použít MHD – zejména nadzemku nebo taxi. Je to škoda a hloupé: Povolit tuhle možnost by neměl být žádný velký problém a někdo by to uvítal. Naopak připomínám, že se jedná jen o formu „blbnutí“, která pro vlastní příběh není důležitá.
  • Nemohu použít věci a předměty – funkce, které byly avizovány před hodně dlouhou dobou a během poslední doby (myslím řádově měsíce) nebyly nijak prezentovány ani zmiňovány. Myslím, že byly odebrány z důvodu velké náročnosti. Do hry není možné zakomponovat všechno naráz a kompromisy asi musejí být.
  • Neomezený počet zbraní u sebe – přijde mi to jako hloupost. Krom toho, že se jedná o nereálnou vlastnost, tak jsou limity běžné ve většině her (třebas Halo 3 mohu mít jen dvě palné zbraně). Navíc údajně zbraň nejde vyhodit z inventáře a nosím s sebou tak prázdnou pistolku. Nicméně snižuje to obtížnost hry, ale nijak mě to během hraní neomezuje (vyjma toho, kdy chci střílet s prázdnou zbraní – a to ještě nevím, jestli to není nějak ošetřené). Pokud chci celou misi vystřílet Coltem 1911, tak to udělám…
  • Odebraný venkov – často se mluví o odebraných lokacích. Sám si ale nevzpomínám na oficiální vyjádření. Vzhledem k tomu, že jsme neviděli všechny mise, těžko soudit, do jakých míst se na mapě podíváme. Na mapě je celá řada míst, která by stála za prozkoumání (přehrada, apod.) a myslím, že se tam někdy podíváme (byť pomocí DLC).
  • Z auta nejde střílet – přesněji z pozice řidiče to nelze. Zase škoda herních možností. Pokud to ale způsobovalo problémy a zvyšovalo obtížnost ovládání, asi je fajn, že to dali pryč. Osobně jsem to u první Mafie neocenil.
  • Zkrácená herní doba – to je věc, která mě mrzí opravdu hodně. Samozřejmě bych si přál, aby mi hra vydržela a bavila co nejdéle… Ale to je možná ono, raději 13 hodin plné zábavy než mnohem více hodin s tím, že se budu nudit (ne celou dobu samozřejmě). Herní doba je také sporná – každému to bude trvat různou dobu podle jeho zručnosti, obtížnosti, piplání se, apod. A názor nějakého pisálka, co to dohrál za deset hodin mě skutečně nezajímá – beztak to hrál z donucení a aby to měl co nejrychleji za sebou.
  • Absence limitované edice pro PC – horká novinka, která nás v ČR připravila o limitovanou edici na platformu PC. Pravdou je, že cenová výhodnost limitované edice byla bídná. Nicméně zmizela třebas na Xzone za dva víkendové dny, což svědčí o zájmu. Zrušení opravdu nechápu, zejména pak ve spojení s tím, že někdo v Lucembursku jí mít bude. Navíc máme český dabing, tak proč ne limitovanou edici, která byla již vyprodaná? Tak či tak tahle věc vůbec nesouvisí s vlastní hrou, ale marketingem Take 2.
  • Umělá inteligence – pokud se budu krýt, tak mi moji kolegové (např. Joe) prostřílí cestu. No, nepřijde mi to jako špatný nápad. Chci hrát hru, ne se skrývat, že jo. Navíc, v jedničce se mi nejednou stalo, že mi poumírali kolegové naprosto nelogicky a zbytečně… Tu vlastnost bych úplně  neodsuzoval.
  • Další drobnosti – opravdu hlouposti, které by se snad nemusely ani nijak vyzdvihovat a kritizovat považuji například to, že se Vito při sprintu nezadýchá, není možné koupit noviny ve stánku, nemohu plavat a pokud spadnu do vody s autem stojím na břehu suchý…

Tak trochu bych do záporů zařadil i absenci reklamy v tištěných materiálech. Řekl bych, že pro českou veřejnost není zatím žádná reklama běžným způsobem (billboardy, noviny, časopisy, apod.). Zbývá pár týdnů do vydání a to bych čekal marketingovou masírku na každém rohu. Kolik by stálo pověsit pár billboardů? Je mi to divné…  Navíc billboardy první Mafie byly opravdu vydařené:)

Klady a výhody

Naopak s klady se poslední dobou šetří, jako kdyby je nikdo neviděl… Já si myslím, že se určitě najde pár věcí, které stojí za trochu toho povšimnutí…

  • Příběh – hlavním pilířem celé hry je příběh. Jednička ho měla naprosto parádní a všichni jsme jej hltali. Věřím, že se i u Mafie II dočkáme oslnivého příběhu, který si budeme dlouho pamatovat a rádi se k němu vracet. Těžko ale soudit, dokud si nezahrajeme. Dnes má celá řada her nějaký „příběh“, ale je často tak trapný a hloupý, že nestojí ani za řeč. Právě Mafia II by mohla svým příběhem opět ukázat, že do her patří a hráče baví… Že je celý příběh je navíc filmově ztvárněn snad nemusím ani připomínat. Svojí délkou pak přesahuje běžné celovečerní filmy.
  • Atmosféra a detailnost – pamatuji, když jsem viděl první screeny (vzpomínáte na ulici s autobusem?), jak jsem byl nadšen tou detailností a zpracováním. Na atmosféru, kterou se podařilo vývojářům nádherně zpracovat, se neuvěřitelně těším a myslím, že bude stát rozhodně za to:) Je to patrné ze všech videí, které se nám dostávají. Zimní krajina, kdy se Vito vrací domů mě úplně dostala – zpracování parádní!
  • Grafika a efekty – Pokud se na hru podívám, opravdu se mi líbí. Myslím, že grafické zpracování je na hodně dobré úrovni. O cut-scénách ani nemluvě. Uživatelé na PC jistě ocení i PhysX, které zajistí propracovanou fyziku: zejména výbuchy, známé rozstřílení skleněných desek, vlající oblečení a další drobnosti. Mimika herců by si také měla zasloužit naší pozornost.
  • Propracované město – svojí rozlohou, zpracováním i stylem mi přijde Empire Bay naprosto oslňující. Pokud sleduji všechny ty detaily získávám pocit, že jsem jeho součástí, že v něm žiji. Ano, žijící město – další ze silných stránek: Lidé se tu pohybují a žijí vlastním životem. Různé části města jsou pak laděné podle obyvatel (čínská čtvrť, černošská, apod.). Videoukázka města.
  • Detailní interiéry – většina akcí se bude odehrávat v interiérech, které působí silně propracovaným dojmem. Nechybí detaily jako jsou cedulky nebo hřbety knih. Navíc je možné tohle prostředí rozbít, rozstřílet, apod. Systém krytí pak obratně využívá jednotlivých objektů a prvků ve hře.
  • Dobové vozy – pouhým porovnáním originálu a modelu ve hře žasnu nad detailností a precizností zpracování. Auta vypadají báječně a pokud i jejich řízení bude alespoň z části tak dobré, máme se na co těšit. Navíc máme k dispozici dva modely řízení podle požadované obtížnosti.
  • Česká lokalizace – hra bude kompletně nadabovaná do českého jazyka – je to snad málo? Titul takové velikosti a vlastní českou lokalizaci. Jazyk, o kterém nemá obrovská část světa ani potuchy. Navíc z ukázek vypadá dabing jako velmi zdařilý a propracovaný. Také by měla být k dispozici volba originálního anglického dabingu s českými titulky.
  • Soundtrack a hudbaochutnávka soundtracku, který jsme mohli slyšet, byla vskutku zdařilá. Stejně tak píseň Let it Snow nádherně podkresluje atmosféru procházejícího Vita městem. Věřím, že Pražský Filharmonický orchestr odvedl svojí práci na jedničku. Také licencované dobové songy udělají své.
  • Hratelnost – jednou ze silných stránek první Mafie byla právě hratelnost, která umožnila i běžným „nehráčům“ nevídaný herní zážitek. Domnívám se, že u druhého dílu tomu nebude jinak. Ostatně tuhle vlastnost si všichni už brzy ověříme.
  • Obchody ve hře – herní možnosti jsou obohaceny o nakupování oblečení, občerstvení, zbraní, …
  • Car body shopy – místo, kde si mohu opravit svojí dobovou káru, nechat jí přestříkat, vyměnit kola, vylepšit některé jízdní vlastnosti a nebo prostě vyměnit SPZku tak, abych nebyl nadále sledován policií.
  • Plánované DLC – možná to někdo nemusí považovat za výhodu, ale já jsem potěšen tím, že budou další doplňky, rozšíření, auta, lokace, mise a nevím, co ještě. Považuji to za příjemné.
  • Hratelné demo – již zítra (10. 8. 2010) bychom se měli dočkat hratelného dema, které nám umožní si na „vlastní kůži“ odzkoušet hru. Fajn je to, že hra demo vůbec má (takové GTA IV třebas nemá) a že bude k dispozici již před vydáním plné hry.
  • Vyšší inteligence policie – plánované upravení umělé inteligence policie tak, aby byla hra zábavná, ale policisté nebyli toliko přísní. Mohl by to být příjemný krok v hratelnosti k lepšímu.
  • Drobnosti a maličkosti – že je hra propracována jsem už zmínil, ale preciznost autorů je opravdu znát všude: můžeme za sebou zavírat dveře, spláchnout záchod, napustit umyvadlo, apod. Dočkáme se pak celé řady (byť naskriptovaných) situací, které opět zpříjemní hráčský zážitek. Jsou tak k vidění třebas válečná letadla, myši nebo kočka za popelnicí, …

Za kladné bych hodnotil také ohlasy, které hra přináší. Ať už se jedná o rychlé objednávky, vysokou návštěvnost, zájem (nejen) hráčské veřejnosti, různá hodnocení review, recenze a další… Nedávno mě také potěšil trailer Kick in the Head, který stojí rozhodně za shlédnutí:

Závěrem

V poslední době se nám se špatnými zprávami opravdu „roztrhl pytel“. Co ale nechápu je postoj Take 2, kdy zveřejňování informací takového charakteru dopředu nepovažuji za příliš rozumné. Kdyby prostě neřekli, že nebudou baseballové pálky a vydali hru, všichni bychom si jí zahráli a dost možná si na pálky ani nevzpomněli (mise by je nevyžadovaly, nabídnuta by nám byla jiná zábava). A kdyby tak hrozně chyběly, tak už by s tím nikdo nic neudělal: Hru bychom všichni měli. Znova připomínám, že vše jsou mé hluboce subjektivní názory. Rozhodně jsem nevyčerpal všechny klady a zápory – najde se jistě celá řada dalších… Základní soupis informací o vlastnostech také nabízí server Mafia.czech-games.cz. A na Mafii II se těším:) věřím, že to bude velice povedená hra. To jsem mimochodem zmínil ve svých minulých článcích Jak se těším na Mafii II a Jak se stále těším na Mafii II.