Jak jsem hrál Mafii II
Je tomu jíž více jak čtrnáct dní, co u nás vyšla ona dlouho očekávaná Mafie II. Hru jsem si pořídil jako čtvrtý v Plzni a celkově jsem byl mezi prvními v celé ČR, kteří hru drželi v ruce :) S tím souvisí velice povedená akce, kterou beze sporu plzeňský půlnoční předprodej byl. Tuto událost v sobotním vydání zmínil i Plzeňský deník (i má slova jsou v článku citována – doporučuji přečíst).
Nu a pak jsem se pustil do hraní, na které jsem měl vyhrazenou desetidenní dovolenou… „Pár“ dojmů, postřehů a celkového pocitu ze svých 54 hodin hraní Mafie II nabízím v tomto článku.
Disclaimer: Veškeré názory, zkušenosti a pocity ze hry jsou ryze mé subjektivní názory, se kterými samozřejmě vůbec nemusíte souhlasit a ani je nikomu nevnucuji…
Ještě bych rád uvedl, že Mafii II jsem hrál na konzoli Xbox 360 v originále tak, jak jí vydavatel poskytl. Neuvažuji tak žádné teoreticky dostupné vylepšení a rozšíření nad rámec oficiální hry.
Závěrem
Mafie II měla velmi nelehký úkol a sice vyrovnat, nebo dokonce předčit, svého předchůdce: onu legendární hru „Mafia: The City of Lost Heaven“. Tohle se jí však nepodařilo a zůstává tak stále ve stínu svého předchůdce. Nový příběh, který nám Mafie vypráví, není zdaleka tak zajímavý a chytlavý. S hlavním hrdinou jsem se nedokázal ztotožnit a obrovský zástup postav mě spíše mátl a dezorientoval. Pokud k tomu ještě připočtu často velmi rychlý sled událostí hodnotím příběh – hlavní pilíř titulu – jako celkem povedený. Čekal jsem excelentní zážitek, který se bohužel nekonal.
Dále tvůrcům nemohu odpustit fakt, že jsme se nedočkali žádného významného rozšíření či vylepšení oproti jedničce. O to smutnější bylo odebrání některých vlastností, které bych považoval za samozřejmé.
Hra již před vydáním trpěla celou řadou kritiky a negativních reakcí. Tohle samozřejmě hráče ovlivňuje. Některé recenze to až přeháněly (a pobavily) – například recenze na Kultuře kriplů.
Abych jen nehudroval, musím přiznat, že jsem se do hraní Mafie II pustil s opravdovým nadšením a užil jsem si to. Atmosférou města a celkově prostředím jsem byl plně pohlcen celých 54 hodin, po které jsem hru hrál. Své dovolené, kterou jsem měl na tohle dílko vyhrazenou, rozhodně nelituji. Celkový herní zážitek byl výborný a všem mohu hru vřele doporučit. Velmi jsem se bavil u hlášek, o které rozhodně nouze nebyla.
Celkově hru hodnotím na 75% – až moc věcí zklamalo a vyšší hodnocení dát prostě nemohu. Proč hodnotím právě takto rozepisuji ve zbytku článku.
Co se mi líbilo a co ne
Během hraní jsem zažíval různé pocity, které nyní rozdělím do čtyř kategorií:
Velmi potěšilo
Našel místa a situace, která mě hřála u srdce nebo „posadila na prdel“. Přesně díky tomuhle mě hra bavila a zaujala.
- Nádherné město – propracovanost města skutečně bere dech! Jen tak se prohánět Empire Bay a kochat se okolím je něco nádherného. Stejně tak vystoupit, pěšky projít uličky a zákoutí stojí rozhodně za to. Celkově město působí živým a reálným dojmem – lidé se pohybují, baví, někdo prodává noviny a vykřikuje… Za vyhovující považuji i velikost a členitost města. Od každého kousek – dálnice, dlouhé rovné silnice i kroucené pomalé stoupání.
- Různá období a styl města – máme možnost vyzkoušet hned několik různých „provedení“ města, kdy jedno je lepší než druhé:
- Parádní zima se vším všudy: poletující vločky, naklouzaná vozovka, lidé padají na chodnících a kouřící kanály pak dotváří tu pravou zimní atmosféru.
- Ranní mlha se povedla na výbornou. Můj dojem při ranní projížďce městem zahaleném v mlze byl opravdu parádní. Viditelnost pořádně nízká.
- Déšť působil velmi depresivním dojmem a vozovky se stávaly nebezpečným místem. Výtečné. Navíc jsme se mohli dočkat různé intenzity deště.
- Noční Empire Bay je vskutku kouzelným zážitkem. Osvětlené je snad opravdu vše a to včetně mostů a věžáků. Navíc svíticí okna se mění. Drobnost poražené lampy, která přestane osvětlovat ulici jistě potěší.
- Zlom zima / léto – zhruba od třetiny hry dojde ke zlomu, kdy zimní město a staré časy jsou ta tam. Tahle změna mě opravdu usadila! Nevěřil jsem, že to bude tak silný zážitek. První projížďka zářícím Empire Bay, kdy kolem frčí nová a moderní auta, z rádia hraje parádní hudba a všechno je veselé a barevné, je skutečně skvostná.
- Grafické zpracování – i přes to, že jsem hrál na Xboxu a byl tak ochuzen o celou řadu detailů a drobností spojených zejména s technologií PhysX, se mi hra líbila. Celkové provedení mi přišlo opravdu příjemné a dotažené do konce. Krásné textury, efekty i fyziku bylo možné najít na každém kroku.
U grafiky jsem si oblíbil stíny (nejen) pod mým hrdinou, které mění svůj vzhled podle toho jak se blížím lampě nebo jinému zdroji světla. Stejně tak jsem obdivoval vícenásobné stíny (když se dostal Vito pod více lamp současně). - Detailnost – během hry jsem narážel na celou řadu detailů, které byly skoro až bláznivé. Názvy knih, štítek na TV, plakáty na zdech, nářadí v dílnách, lidé s doplňky – padající deštníky, kabelky, jmenovky na dveřích a poštovních schránkách, … Jmenovat by se dalo dlouho. Otevřením okna se zesílí hluk z ulice. Asi by sem patřilo i puštění vody, rozsvícení a spláchnutí záchodu, které ale nevím, k čemu vlastně bylo. Pěkné bylo zakoupení hotdogu nebo vyčištění bot.
- Jízdní model vozidel byl proveden na jedničku. Celou dobu jsem používal simulační mód, se kterým se na Xboxovém ovladači jezdilo díky analogovému ovládání parádně. Auta se chovala velmi reálně, znatelné byly různé typy vozidel a stejně tak období, v jakém se jezdilo – zima nebo déšť působilo na vozovce ne jednu problematickou situaci.
- Systém krytí je nutná záležitost pro přežití. Dle mého názoru skutečně povedený, bez větších bugů či jakýchkoliv problémů. Hrálo se mi s ním pěkně a nemám žádných výhrad. Za příjemné považuji to, že pokud jsem se hodlal skrýt někde, kde je můj parťák, ochotně odběhl jinam.
- Hratelnost byla podle mého příjemně vyvážená a až na jednu misi (přístav) jsem krásně plynule pokračoval dál. Dobré bylo i vyvážení jednotlivých aktivit (zejména jízda, střelba a plížení).
- Interiéry – provedení interiérů nemá chybu. Množství detailů a pocit reálného prostředí jsem hltal celou dobu. Největší škodou je rychlost, jakou jsem promakaným interiérem „proletěl“ a byl zase pryč…
Další obrovské potěšení bylo, když jsem interiér navštívil vícekrát: nejdříve jen tak, poté se zde odehrála přestřelka a na to jsem se opět vrátil (přístav, hospoda s černochem, apod.). - Cut-scény – notná část příběhu nám byla vyprávěna právě skrze cut-scény, jejichž provedení bylo skvostné. Detailnost a „herecké výkony“ se mi líbili a jakákoliv video sekvence byla vítána.
- Hlášky a vtípky – ačkoliv jsem to nečekal, opravdu jsem se u spousty situací a hlášek neskutečně řezal smíchy. Zejména ze začátku hry to byla jedna perla za druhou… Zejména Joe válí. I hlášky v boji mi přišly vyvedené.
- Hudba a soundtrack – naše dobrodružství bylo stále doprovázeno hudbou, ať už se jednalo o songy z rádia nebo podkreslení přestřelky. Říká se, že hudba je výborná v tom případě, kdy o ní nevím a navozuje takovou náladu a atmosféru, jakou je potřeba. Přesně tak jsem to v Mafii cítil. Nabušený soundtrack nemá chybu a ani po desítkách hodin mě dobová hudba neomrzela. Rádio po akci hrálo podle nálady (někdy klidněji, jindy ostřeji).
Pocit, který se na mě sápal v okamžiku, kdy se z rádia ozvala tak známá hudba z původní Mafie je nepopsatelný. Hrozně potěší. - Český dabing – původně se mi více líbil anglický dabing, ale poté, co jsem pochopil, že Joe je obdobný povaleč a alkoholik jako Homer, tak mi jeho dabing přestal vadit. Navíc, ve městě je toho tolika “co povídá”, že je škoda o to přijít… S dabingem jsem celkově spokojen.
- Peprný slovník se mi opravdu líbil a myslím, že do mafiánského světa patří. Pravda, v češtině mohl být ještě trošku propracovanější – vždyť česky se dá tak krásně nadávat… Z ukázky v demoverzi jsem měl pocit, že uslyšíme samé „kurva“, ale nakonec výskyt nebyl tak uši-rvoucí. Dabéři si tuhle práci jistě užili, protože dabovat toliko sprostých slov se jim jen tak někde nenaskytne :)
- Playboy – časopisy, které jsme mohli v průběhu hry sbírat jako zpestření vítám. Fotografie žen mi vyhovují a líbí se mi.
- Spojení s jedničkou – ano, na mysli mám přesně tu misi, téměř ke konci hry, která mě neskutečně potěšila a měl jsem co dělat, aby nekapla slza. Opravdu nádherné, to se povedlo a potěšilo nejedno fanouškovské srdce!
Stejně tak pár drobností, které jsme mohli různě vidět nebo slyšet se týkaly první Mafie (označení kamionu, vlak do Lost Heaven, apod.) fanoušky potěší.
Líbilo se
Jsou skutečnosti, které nejsou nijak zásadní ani světoborné, ale prostě potěší. Přesně ty jsem zařadil do této skupiny.
- Pěkné menu, kde se „jen“ kouří z komínů budov. Ten pohled jsem si oblíbil.
- Příběh byl fajn, ale žádné ovace se nekonají. Zas tak úžasný nebyl.
Konec hry nebyl tak špatný, sice hodně otevřený, ale co (LOST skončil také otevřený). - Inteligentní omezovač rychlosti, který se adaptuje podle značek přikazujících rychlost.
- Inteligentní auta a řidiči, kteří mě objíždějí a netvrdnou v zácpě.
- V celé hře bylo celkem minimum BUGů, na které bych narazil.
- Po nastoupení do auta si Vito sedne k řidiči, v případě potřeby si i přesedne a startuje. Pokud je auto kradené, pak musí ještě sáhnout pod palubní desku.
- Místa na mapě se musí nejdříve objevit, až pak se zobrazují (restaurace, autoservisy, apod.).
- Inteligentní kamera auta byla vždy tam, kde bych jí chtěl mít.
- V zimě jsem se se jednou s autem nemohl vyškrábat do kopečku. Musel jsem sjet dolů a vyjet znova – moc pěkně a reálné.
- GPSka je vyvedená pěkně – naviguje dobře a celkem rychle. Řídí se podle ní bez problémů.
S tím související možnost vyznačení cestovního bodu na mapě funguje OK. - Jedoucí policii všichni uhýbají stranou, stejně tak mě v případě, že používám klakson.
- V zimě auta omrzají, v létě se pak špiní od bláta.
- V centru města jsou větší a luxusnější obchody (oděvy, restaurace, apod.).
- Popelnice a kaslíky mě bavilo bourat:) Oproti tomu telefonní budky zklamaly.
- Moji parťáci sice střílí na nepřátele, ale dost jich musím vystřílet sám.
- Jedu-li v misi proti slunci, je to opravdu krásně nepříjemné – jako ve skutečnosti.
- Celkově rychlejší auta než v první Mafii dělají hru svižnější a příjemnější.
- Lze přeskočit intro (což u řady her nejde a otravuje).
- Vždy když vysoupím z auta, mám schovanou zbraň. To mi vyhovuje, páč mi to nezpůsobí problémy třebas s policií během placení pokuty za rychlost.
- Hlášky a tipy při loadingu.
- Gabriolety se nemusejí páčit – jen se do nich naskočí :)
- Mise v Leově domě se dala vyřešit hned několika variantami: chytit se, nechytit se, schovat se na více různých míst. Jako jedna zmála (ne-li jediná) misí, kde jsem si mohl trochu vybrat nebo vyzkoušet více přístupů.
- Lidé zdraví podle denní doby a později oslovují jménem („Dobré ráno, Vito“ a „Dobrý večer, pane Scaletta, jak se máte?“).
- Dá se zastřelit myš nebo pták.
- Zvuk chůze podle terénu: tráva, dřevěný přístav, sníh, písek, železné schody, apod.
- Hláška v hotelu, kdy se otevírají dveře a my čekáme nával protivníků. V tom vyjde uklízečka a Joe prohodí něco jako „Paní, proti Vám nic nemáme…“.
- Hledání wanted plakátů bylo pěkné. Sice dost jednotvárné a ke konci mohlo nudit. Líbilo se mi prozkoumat místa, kam bych se normálně nedostal a získat dva plakáty bylo opravdu pěkné.
Nelíbilo se
Našla se řada věcí, které mi trochu vadili a kazili tak celkový dojem z hry. Vesměs jde o drobnosti.
- Nesedl mi hlavní hrdina. Trochu se můj dojem zlepšil ke konci hry. Jinak je to studený čumák.
- Nejdou přeskakovat animace (tankování u pumpy, vjezd do servisu, apod.), což později zdržuje.
- Celá řada restaurací a obchodů vypadá stejně (i když se údajně mění sortiment – růžová košile, apod.) a to jak prostředí tak prodavači.
- Nechápu statistiky – chovají se divně (kdy se restartují?) a nevím, co počítají a co nikoliv.
- Storno cutscén je na dvě kliknutí (také mohlo být na jedno).
- Pokud srazím např. značku, změní se mi pohled na výchozí: shora na auto.
- Chybí mi inventář, kde bych v klidu viděl peníze + věci, které mám u sebe + zbraně a jejich munice. Peníze na mapě jsem našel až na konci hry a nevím, jestli jsou tam pořád. Zbraně si mohu prolistovat, ale na ulici nesmím být viděn policií.
- Sbírky jsou dostupné jen z hlavního menu (playboy, plakáty, apod.).
- Procházím restaurací na pomezí čtvrtí města, zobrazuje se info o čtvrti, což působí hloupě.
- Některé pasáže jsou docela utahané – dojdi do bytu, zpátky, zase tam a teď pryč.
- Po prvních sedmi kapitolách jsem měl pocit, že jsem ještě nestřílel (vyjma první mise).
- Často se opakují hlášky u běžných akcí (např. když někomu kradu auto) – mám pocit, že jsou zde asi tři hlášky a to je málo.
- Z náklaďáku se nevysypou bedny (např. mise s prodáváním cigaret), když se převrhnu. Tvůrci si na jednu stranu hrají na detailisty, ale tohle neřeší.
- Štve mě informace o ukládání, kterou musím při každém startu hry odmáčknout.
- Nelíbila se mi první mise (Sicílie) a mise z vězení. Trochu hloupé postavit nesmrtelného Vita doprostřed války, kde bezhlavě střílím a pak se vracím domů. Následuje mise pěšky, sotva mi půjčí auto, mizerná bouchačka. Kdyby se začínalo druhou kapitolou, byl bych spokojený.
Mise z vězení mi nesedla a ne proto, že by se zde bojovalo, ale to prostředí a kopie útěku z vězení Shawshank se mi nelíbilo. - Na Xboxu se mi některé předměty objevují skokově, což není úplně příjemné. Třebas takové jeřáby nebo auta se najednou zjeví.
- Zpracování pro PS3 moc dobře nezvládli. Sice by se mě to týkat nemuselo, ale je to fakt, který sem pro pořádek připisuji.
- Na počátku hry mi přišlo město mnohem interaktivnější (s více lidmi se dalo hovořit, potkal jsem více situací, apod.). Uvedu například opravu auta, pomoc prostitutce, kočka v okně, špehující sousedka (a zde výborná hláška o tom, jestli v rádiu není žádný pořádný program). V pozdější fázi hry jsem nic takového v podstatě nepotkával.
- Český dabing nejde úplně postavám do úst. Je to opravdu maličkost, ale věřím že v jejich enginu to mohla být drobnost doladit.
- V průběhu děje bylo až moc postav. Místy jsem se opravdu začínal ztrácet v tom, kdo pro koho pracuje, kdo je kdo a jak to vlastně je. Navíc s řadou postav jsme se potkali až příliš krátce na to, vytvořit si s nimi nějaký vztah.
- Mám spoustu peněz – ale co s nimi mám dělat? Není kam a jak utratit. Ano, pak jsem o všechny peníze přišel, když mi hořel barák – a tady se ptám: proboha proč?
- Jakmile mám pěkné auto, mají ho všichni ostatní. Nevím, jestli se to stávalo všem, ale v ulicích jezdily vždycky podobná auta tomu, jaké jsem měl já. Měl jsem „herku“ a na „něco pořádného“ nešlo narazit. Naopak, pokud jsem si vzal gabriolet, měl ho najednou skoro každý.
- Pletou se mi časopisy (Playboye), které sebrat jdou a ty ostatní, které jsou jen dekorační a leží na každém rohu.
- Nepochopil jsem, že jdou slisovávat auta a že za to mám peníze. Trvalo mi to třičtvrtě hry a nespočet zastávek na vrakovišti.
- Mohli nechat vyložit všechny bedny ve skladu v přístavu – dostal bych slíbených deset dolarů. Co by jim to udělalo? Občas byla síla skriptů opravdu velká.
Zklamalo až naštvalo
Poslední skupinou, která není bohužel nejmenší, jsou záležitosti, jež mi opravdu hodně vadily. Jde o něco, co by rozhodně ve hře takového titulu nemělo být, věci, které fanoušek neodpustí.
- Nic nového – dohromady jsme se nedočkali ničeho nového oproti první Mafii, žádné inovace, žádná vylepšení, nic. Možná pár drobností, maličkostí, ale ničeho zásadního jsem se nevšiml. To, že nedošlo k žádnému posunu titulu, je podle mého naprosto zásadní chyba! Nečekám (a nechci!) žádné zásadní inovace, ale nic?
- Nevyužitý potenciál – celkově má hra obrovský, až nevídaný, potenciál (město, engine, animace, apod.), který je ale krutě nevyužitý! Proč? Proč nevyužili toho, co mají k dispozici? Jen od stolu mě napadá celá řada věcí a aktivit, které by bylo možné s hlavním hrdinou a městem provádět. Jsem třebas na střeše hotelu, kde je výborný výhled, opravdu krása! Proč tady nemám nějaký úkol nebo aktivitu, která by mě přinutila se rozhlédnout?
- Chybějící části příběhu – téma, na které se nyní vedou bouřlivé diskuse a vracím se k němu ještě jednou níže v článku.
V traileru a demu nás lákali scénou na mostě, kdy se Vito rozhoduje, co dál. Že se odpověď nedozvím jsem vskutku nečekal. Stejně tak v zimním traileru byly scény z kostela, poté před kostelem, kde Vito vyprovází matku. Trailer, kde řeší, že steak je dobrý důvod pro zabíjení zvířat se také nekoná. Dále třeba video, kdy jedou v autě a mají v kufru Pottse – ve hře jen povídali po cestě. Z misí jsem se nedočkal té, kde odtahuji mrtvolu v přístavu. - Velikost titulků a textů – nemohu si pomoci, ale většina textů (kromě „Byl jsi zabit“) jako jsou názvy automobilů, čtvrtí, zadání úkolů a zejména pak titulky, je opravdu titěrná a nemohu je vůbec přečíst. Pokud hraji v obýváku na větší televizi z pohovky – prostě nepřečtu!
- Hard obtížnost, na kterou jsem celou dobu hrál mi přišla až příliš easy (nepočítám přístav a rozvoz známek). Podle mého mohla – a měla – být mnohem tužší a náročnější!
- Načítání kapitol – nemohu načíst kapitolu v libovolné části, ale vždy jen musím hrát od začátku a tedy s dopravou, video sekvencemi, příběhem a vším možným. Nevím, proč tohle oproti prvnímu dílu takhle pitomě změnili.
Hloupá je také situace, kdy stojím před misí, na kterou nejsem ale náhodou připraven – mám špatné auto nebo jsem zcela bez něj. Tím mám misi notně zkomplikovanou a nemohu si načíst checkpoint před. - Mizející auto – několikrát se mi stalo, že moje nové parádní auto, zaparkované před aktivní budovou (kancelář Dereka, restaurace), prostě zmizelo. A to opravdu naštve. Něco takového by se stávat nemělo. Podotýkám, že se jednalo o auto, které jsem teprve do garáže vezl.
- Pohled z kokpitu a možnost řazení je dle mého maličkost, kterou by neměl být problém do hry zakomponovat.
- Tachometr v km/h – i přes nastavení na „metrické“ jsem se nedočkal výměny grafického tachometru, který uvádí mojí aktuální rychlost. Nevím jak ostatní Češi, ale já v mílích prostě počítat neumím a ty jednotky mi nic neříkají! Všechny textové popisky jsou přepočteny a uváděny v km/hod. Tak proč ne tachometr?
- Jazykové verze na DVD pro Xbox 360 jsou pouze Česky, Polsky a Rusky. Proč zde není základní angličtina? Ta mi opravdu chybí!
- Nezničené budovy? – Pokud v rámci mise rozstřílím hospodu nebo vyhodím do vzduchu jedno patro hotelu, pak je skutečně hloupé, že při dalším průjezdu okolo je všechno jako nové.
- Kdy se ukládá? – nikdy nevím, kde to mám uložené, odkud se budu ve skutečnosti vracet. Pokud se nevšimnu malé ikonky včas, pak nevím.
- Mise v přístavu je dost těžká oproti jiným. Velice mi chyběl checkpoint, který by byl v okamžiku vejití do vrat. U této mise jsem opravdu prskal vzteky! Jakmile jsem se prostřílel do hangáru, zavřeli se za mnou dveře, mě sundal první molotov a já se musel znova prostřílet do hangáru.
Statistiky po mém prvním dohrání
Skutečná herní doba byla celkem 54 hodin – tedy čas, který jsem opravdu strávil tím, že jsem seděl před televizí a mastil Mafii.
Nepovedlo se mi získat všechny achievementy a 4 mi chybí: „Pedal to metal“, „Hairdresser“, „Hard to kill“ a „Ladies‘ man“
- Postup ve hře = 95%
- Herní doba = 39:08:57
- Odemčené výsledky = 43/47
- Odemčená grafika = 32/32
- Nalezeno časopisů Playboy = 28/50
- Nalezeno zatykačů = 159/159
- Vzdálenost uražená pěšky = 115,48 km
- Vzdálenost uražená autem = 688,44 km
- Použitých opakování = 33
- Počet smrtí = 139
- Celkem ztraceno zdraví = 198.193
- Celkem získáno peněz = $127.013,19
- Celkem utraceno peněz = $285.256,02
- Nepřátel zabito = 837
- Civilistů zabito = 79
- Oblíbená zbraň = 1911 Semi
- Kulek vystřeleno = 12.935
- Přesnost střelby = 18,02%
- Zabití střelou do hlavy = 281
- Zabití zbraní = 855
- Zabití v boji zblízka = 30
- Zabití autem = 35
- Tichých zabití = 16
- Čas strávený v krytu = 04:51:06
- Oblíbené auto = Shubert Frigade
- Aut řízeno = 41
- Aut zničeno = 14
- Aut ukradeno = 235
- Nejvyšší rychlost = 195,59 km/h
- Celková doba policejního pronásledování = 01:10:52
- Počet vypitých alkoholických drinků = 18
- Počet úspěšně vypáčených zámků = 60
- Počet neúspěšných pokusů o páčení = 43
- Celkem doba strávená páčením = 00:08:25
- Čas strávený s playboy = 00:10:45
Moje NEJ
Vybírám několik svých NEJ ze hry:
- NEJ postava: Joe, Leo
- NEJ dabing: Vlastimil Zavřel (Joe)
- NEJ zbraň: „Olejnička“, Colt 1911 (s prodlouženým zásobníkem), Thompson 1928
- NEJ auto: Shubert Frigate, Lassiter Series 75 Hollywood, Jefferson Provincial
- NEJ mise: Rozvoz známek po benzinových pumpách (nádherně na mě působila atmosféra: noc, zima, osvětlení, naklouzáno a já mám fofr). Ocelárna.
- NEJhorší mise: Přístav
- NEJ hláška: Popravdě mi žádná neutkvěla v paměti…
Co ve hře nebylo?
I když jsem se tomuto tématu nechtěl příliš věnovat, zmínit jej musím. Poslední dobou je setsakrametrsky horké a žluč zvedá nejednomu fanouškovi.
- Pěkně sepsaný seznam věcí, které ve hře chybí
- Je zajímavé poslechnout si nějaký starší rozhovor: třebas s Danem Vávrou z roku 2008
- O tom, co chybělo mě v příběhu jsem se již zmínil
Marketing kolem Mafie II
Téma, které přímo do dojmů ze hraní nepatří, bohužel ale hráče rozhodně ovlivňuje. Všechny problémy (a že jich nebylo málo) ohledně informací o hře, škrtů a v neposlední řadě i problém s Lounchem v ČR stojí za zmínku.
Hrozným krokem, dle mého, bylo zveřejňovat těsně před vydáním stále další a další informace o tom, co ve hře nebude, o co budeme ochuzeni. Tento postoj jsem úplně nepochopil a přijde mi naprosto špatný. Fanoušky to jen bouřilo a celkově klesal zájem.
To, jak si protiřečili Elizabeth a Jack na různých fórech, v rámci tiskových prohlášení nebo videí bylo více než komické. Každý, kdo dění kolem Mafie trochu sledoval se toho musel všimnout. To se opravdu nemohli domluvit, co nám řeknou? Vůbec to nevypadalo profesionálně. Navíc docházelo k řadě omylů, které se pochopitelně rychle šířily.
U nás v ČR
O nějakém masivním marketingu se v České republice snad ani nedá mluvit. Ano, herní servery a speciálně zaměřené online média se tématu věnovala. Chyběla ale „masmediální masírka“ široké veřejnosti: billboardy, tištěné reklamy, rádio nebo televize. Čekal jsem hodně a ono nic.
Domnívám se, že správnou kampaní mohli prodejnost ještě zvýšit. Tento titul byl takovéto reklamy rozhodně hoden!
Že nás, Čechy, brali u huby jak to šlo, víme. Pokud zmíním zrušené limitované edice, pak jen já osobně jsem jim zaplatil pouze 1.499 Kč za jednu Xboxovou verzi, oproti původně plánovaným 3.998 Kč (limitka pro PC i Xbox). Tedy jen v mém případě získali o dva a půl tisíce méně. Navíc, limitované edice byly vyprodány okamžitě. A škoda, která se podepsala na fanoušcích, je nevyčíslitelná!
Český launch byl opravdu trapný – lidé si zakoupí o půlnoci touženou Mafii na PC, která jim jede ale jen v anglickém znění. Čeština není. A pro jistotu nikdo neví proč. Česká Cenega, která má distribuci v ČR na starosti, stěhuje kancelář (osobní názor na to, proč stěhuji kancelář v době launche takového titulu raději nezmiňuji) a ráno se tedy odhodlá vyjádřit, bohužel v tom duchu, že o problému ví, ale neví co s ním. Hra se v češtině rozběhla až po nekonečných šestnácti hodinách.
Mám pocit, že si z nás dělají prdel…
Také jsem čekal, že budu mít český obal hry, bohužel je na půl Polský. Mapu pro jistotu nepřeložili do češtiny vůbec.
DVD placka pro Xbox 360 obsahuje pouze Češtinu, Polštinu a Ruštinu. Angličtina, kterou bych uvítal zde prostě chybí. Rád bych si zahrál v angličtině, tak proč nemohu?
Poslední novinkou bylo vydání DLC, které na Xboxu s českou edicí hry prostě nefunguje. Pro jistotu Cenega opět neví, co se děje. My, co jsme rozšíření již zakoupili, budeme čekat do listopadu na české Xbox LIVE a doufat, že pak nám to snad půjde.
Vynikající článěk, s většinou věcí souhlasím. Jen teda nevím, o jaké mrtvole v přístavu mluvíš. Ale určitě máš na mysli tu misi, kdy měl Vito podpálit ty sporťáky ;) Mimochodem, je mi záhadou, jak jsi mohl najít všechny zatykače!!! Jsem opravdu v šoku :-D Já ve hře už taky nahrál pár desítek hodin (ale ne behěm jednoho hraní) a nenašel jsem ani jeden :-D Je sice pravda, že jsem je ani nehledal, ale i tak mi to připadá zvláštní :D A že T2 těsně před vydáním káplo božskou s tím, co všechno ve hře není, považuji sice za špatný marketingový tah, ale co ti na tom jako fanouškovi proboha vadí??? Vždyť to bylo snad poprvé (a naposledy), kdy s náma vydavatel jednal slušně a narovinu! ;)
Jen mi přijde, že si nedokážeš otevřeně přiznat, že tě hra opravdu taky docela dost zklamala ;) Protože pokud hře dáváš 75%, tak zklamán jsi a to hodně.
Zatykačů jsem sám od sebe našel několik. Všechny jsem vzal podle návodu. Jinak bych je nenašel. Obecně jsem zklamaný dost – proto to nízké hodnocení a celkem velký výčet věcí, které mi opravdu vadí. Na druhou jsem si hraní opravdu užil a o tom by to mělo být…
KOlda: Ok :) Já myslel, že si to neumíš připustit, ale vidím, že jsem se spletl. Jen mi tu chybí pořádný nadávky na adresu T2 :D Protože za vším tím osekáním stojí nepochybně ono :( A jinak smím se zeptat, proč je i nadále podporuješ kupováním DLC? Moc tomu nerozumím, když tě hra zklamala. Jak vidím, peněz máš asi dost, ale o to tu nejde. Jde přeci o princip. Tolik let na něco čekáme, snášíme jejich odporný chování a pak dostaneme takovej polotovar s tím, že jestli chceme další věci, který měly bejt už v základní hře, tak musíme zaplatit další prachy. To je svinstvo nejvyššího kalibru :(
Ještě bych doplnil, že mě v podstatě nic nemotivuje zahrát si hru znova. Jediné, co láká je posbírání všech časopisů Playboy. Rád bych si zastřílel ve vybraných lokacích, ale ty nemohu načíst samostatně. Pak bych rád znova slyšel příběh. Motivace k znovuhraní minimální a nic jiného dělat ve hře teď nemohu – to vnímám jako další velké zklamání.
K těm DLC: i když s Tebou souhlasím, mám v plánu nakoupit všechna DC, která mi přijdou alespoň trochu zajímavá (což třebas Jimmy je). Proč? Protože mě to zajímá a krást to nebudu.
Jak říká Tommy v prvním díle: „Oni s náma chtěli vyjebávat, tak jsme vyjebali my s nima. Bez pardonu“ Takže asi tak ;) Jestli nazýváš nelegální stahování DLC kradením, tak co je potom prodávání DLCček, jejichž obsah měl být v původní hře? Zamysli se nad tím ;)
Tohle je věc názoru a dál bych o tom už nediskutoval. Hraji na Xboxu, který nelegální DLC nepodporuje. A i kdyby: buďto budu mít DLC koupené, nebo ho nebudu mít vůbec.
Je to podobné tomu, jako kdybych tvrdil, že půl litrové balení Pepsi je předražené a tudíž si jí mohu (nebo mám nárok) prostě vzít.
Nesouhlasím, ale máš pravdu, nechme toho. Na tomhle se skutečně neshodneme ;)
Mě osobně asi nejvíce mrzí naprosto nulová reklamní kampaň. Kdybych nesledoval tvůj blog, tak dnes možná ani nevím, že Mafia 2 už vyšla.
Jinak co se týče samotné hry, tak prozatím jsem ji nehrál a letos to ani neplánuji, takže tvé hodnocení posoudit nemohu. Hru si zakoupím až časem nejspíš s novým PC.
Proki : Jestli myslíš reklamní kampaň v ČR (billboardy,TV,radio,tisk), tak to souhlasím, ale pokud myslíš celkově, tak to jsi hodně mimo obraz, protože MII měla neskutečný hype a v posledních měsících reklamní kampaň, jakou jsem hodně dlouhý u žádnýho titulu neviděl ;)
Domnívám se, že to Proki myslel tak, že pro normálního nehráče (který by si ale Mafii rád zahrál) bylo informací vskutku málo. Pokud je někdo hráč a sleduje herní servery a novinky, pak mu to nemohlo uniknout, to souhlasím. Hype byl obrovský.
Kolda: Tak ale i nehráč se to nedozví odjinud než z médií. Teď nerozumím.
> Storno cutscén je na dvě kliknutí (také mohlo být na jedno).
Na druhou stranu. Alespoň si člověk nechtěně filmovou scénu nepřeskočí.
> Často se opakují hlášky u běžných akcí (např. když někomu kradu auto) – mám pocit, že jsou zde asi tři hlášky a to je málo.
Tak třeba tuto „běžnou akci“ stejně člověk více jak třikrát v rámci příběhu nevyužije.
> Trochu hloupé postavit nesmrtelného Vita doprostřed války.
Jak jste přišel na tu nesmrtelnost?
> Pletou se mi časopisy (Playboye)
Asi spíš záměr. Plakáty, které lze sebrat, se také pletou s plakáty, které sebrat nelze.
> Mohli nechat vyložit všechny bedny ve skladu v přístavu – dostal bych slíbených deset dolarů.
Ano, načež by každá další mise začínala: Obleč se a běž za deset dolarů nosit bedny do přístavu.
> Nic nového
Systém krytí, bojový systém, uplácení, obchody, simulační jízdní model, zimní město, úpravy vozů, tiché zabíjení (odtahování mrtvol), způsob kradení aut. Dalo by se pokračovat. To není nic zásadně nového?
> Chybějící části příběhu
U mise z dema bylo přesně jasně napsáno, že ve finální verzi je jiná. U scény v kostele bylo všeobecně známo, že byla vytvořena pro potřeby prezentace (stejně jako první trailer, kde byla diskuse o jídle a mrtvola v kufru, koneckonců ani nepocházel z enginu hry). Navíc by asi ani nemělo cenu ji (scénu z kostelu) znovu ve hře pouštět, ta narážka mně přišla dostatečná.
> Tachometr v km/h
Jak by to bylo řešeno s cedulemi udávajícími rychlostní limit? Ty by taky potom byly v km/h? Nebo by si člověk musel rychlost přepočítávat, aby věděl, neporušuje-li povolenou rychlost?
> Chyběla ale „masmediální masírka“ široké veřejnosti
Mafia II by si ji zasloužila, to ano, ale značku Mafia u nás zná prakticky každý, takže finanční přínos takové akce by byl dost diskutabilní.
> Navíc, limitované edice byly vyprodány okamžitě.
Důležité dodat, že byly vyprodány v době, kdy nebyla oznámena jejich cena, která hodně lidí od koupě odradila.
s tvym hodnocenim vesmes souhlasim, dosel jsem k podobnym zaverum, lisili bysme se jen v drobnostech :)
takze diky za pekny shrnuti :)
2 Dušan M. Pupák, Mistr: Děkuji za objektivní kritiku. Vážím si toho.
Na pár věcí odpovím: Ve válce byl Vito opravdu nesmrtelný (na Xboxu) stál jsem, dostával kulkama a nic se nedělo (ano, černobílá obrazovka, změna zvuku, vibrace každým zásahem – zdraví se ale ani nehnulo; Pravda je, že několik nových věcí skutečně bylo a ano, to jsem mohl v článku zmínit. Možná ještě doplním; U tachometru bych asi raději překousl značky (které šly mimochodem určitě vyměnit také) než absenci kilometrů. Navíc, metrické měření je rozšířené hodně a ne jen v ČR.
Kolda: Mě teda jeho příspěvek přišel úplně mimo ;) A nic nedoplňuj, je to zbytečný. Každý kromě Dušana to pochopil ;) To je snad jasný, že po 8 letech vývoje tam bude něco novýho, ne? Ale jedná se o úplné maličkosti, z nichž všechno kromě té zimy v jiných hrách bylo (a ta zima vlastně taky, když to srovnám s hrami i z ostatních žánrů). Ta hra má prostě nulovou inovaci a kromě toho spoustu chyb a nedostatků, které jednička vůbec neměla. O třetinovém obsahu ani nemluvím.
Dusane, Dusane…. V Mafii II opravdu nic zasadne noveho nebylo. Simulacni jizdni model byl v Mafii (v te legendarni) akorat nebylo mozno zapnout arkadovy rezim… pripominam zasadne noveho! Proc by kazda mise mela zacinat odnos bedny z pristavu za 10$ ?? Nesnazte se mi Dusane namluvit ,ze casti pribehu v M2 nechybi. Jestli jste za celou dobu hrani Mafie trikrat vykradal auto tak jste VELICE divny hrac (bez urazky). Mimochodem ty hlasky pri vykradani aut sou velice otravne stereotypni. Masmedialni „masirka“ rozhodne mela byt, protoze ne kazdy nedockave cekal na 27. srpna 2010. Takovych nas je jen par a tech ostatnich 7/8 cekali z medii az uslysi: „Mafia II vysla!“ Cena Mafia 2 byla znama dlouho dopredu (tusim ze min. 2 roky, ale je to jen odhad). A Vase nazory mi pripominaji rec programatoru, kteri se snazi hru obhajovat stuj co stuj….
A pribeh spise nez byl ochuzen byl VYKRADEN nastavajicimi DLC! Prectete si laskave nize uvedeny clanek v mem komentari, abyste vedel o co vsechno jste byl ochuzen. http://centrumher.eu/pc/tps/vystrihnuty-obsah-mafie-ii-430
V té misi z války sice není ukazatel zdraví, ale umřít se tam dá.
Co se týče značek, tak stejně tak by se dalo vytýkat hře, že některé názvy nejsou česky. Například restaurace „Red Dragon“ nebo ten vzkaz od Joa. Přijde mi lepší volba tachometr v mílích a originální názvy než neautenticky upravovat textury města. Když rychlost na tachometru k přečtení v km/h je hráči v podstatě téměř k ničemu. (Pouze k porovnání s cedulemi, což je v případě mílí v pořádku.) Spíš je trochu nedodělané, že na některých místech s „limitem 20“ tuto rychlost nerespektuje omezovač rychlosti.
Ahoj, cim to, ze mas jen „Odemčené výsledky = 43/47“?
2 Marty: To jsou ty chybějící 4 achievementy – to víš, také nejde všechno hned :)
Pěkný článek, vystihuje moje dojmy! Za celý příběh (až na konec) jsem se nedokázal vcítit do situace, natož prožívat nějaké emoce (ne že by k tomu byly příležitosti)…
Jenom
Storno cutscén je na dvě kliknutí (také mohlo být na jedno).
ROZHODNĚ NE! To se mi naopak líbilo, narozdíl od ostatních her jsem mohl cutscénu pozastavit a odejít (což sem několikrát využil!).
A poslední poznámka
Mise v přístavu >Tak to se asi u Jimmis Vendeta zblázníš, protože všechny mise (až na ty autové) jsou prakticky totožné s touhle (žádné checkpointy!)
Pěkný článek, ale místy trochu moc detailistický.
Například k diskuzi o jednotkách. Osobně si myslím, že by bylo nejjednodušší nechat prostě míle a hotovo. Je to Amerika, a to k tomu patří. Navznikaly by pak tyhle „nespokojenosti a chaosy“ Koeficient 1,609 pro případný přepočet není zase taková „raketová věda“. Navíc takhle jak budete třeba porovnávat maximální dosažené rychlosti se zbytkem světa, tak budete muse pořád přepočítávat. To je jako by třeba v Anglii nebo Austrálii chtěli město předělat na levostranné řízení…
Jednoznačně ale usuzuji, že hra byla značně ovlivněna faktem, že se z marketingových důvodů předělávala i na konzoly, které na světě (ale asi ne v ČR) představují mainstream. Bez peněz se vyvíjet nedá a peníze ve světovém herním průmyslu bohužel přicházejí z prodeje her na konzoly.
Myslím (a taky doufám), že DLCčka přinesou alespoň část nebo doplní mezery z neúplné a děravé příběhové liniie základní verze. Je asi škoda, že se tak již asi nepodaří dohnat její nedostatky , ale alespoň se můžeme těšit na nové epizody, které (jako třeba v Pulp Fiction) vysvětlí a nebo doplní co zatím nechápeme. Navíc DLC nepatří mezi drahé záležitosti, proto nevidím, proč se nad tím tak rozplýváte… Navíc se můžeme těšit na odemčení nových míst ve městě. Kdyby vše bylo hned v prvním vydání, tak byste to prostě projeli a nezbývaly by už žádné překvapení. Když se podíváte na mapu, jsou tam ještě celé čtvrtě, které by se daly v DLC aktivovat a otevřít – tedy alespoň v to doufám.
Taky bych se přidal ke kritickým reakcím na Mafia 2. Nebyl jsem z těch, kteří by každý den koukali kdy už to vyjde, ale těšil jsem se. Hru jsem nekoupil, ale stáhl. Děkoval jsem bohu, že jsem do ní neinvestoval. Projel jsem to za chvíli. Jelikož jsem sledoval příběh, tak jsem si město vlastně neprohlídnul, téměř jsem ani nemusel brát cizí auta a nakupování v obchodech taky odpadlo. Po dohrání hry samozřejmě jak víme volná jízda není, takže taky nic. Takže jediná zábava byla potom podle návodu dohledat zbylé časopisy a dohrát si hru na nejtěší obtížnost což je taky neprosto bez problémů. Pak už jsem neměl vůbec důvod se ke hře vracet, tak za co dávat takové peníze když to bylo na stejné úrovni jako demo zdarma.
Po čase jsem zjistil, že existuje něco jako DLC, tak jsem si to sehnal nainstaloval vendetu a musim říct, že ta mě baví stokrát víc než celá základní hra. I hrdina je (pro mě) větší sympaťák. Takže ok, už bych za to tak třista dal.
Teď jsem si ale ještě přečetl o co vše byla hra pravděpodobně ostříhaná. Takže až ji vydaj plnohodnotně zpřístupňěnou rád si ji koupím. Kdyby to udělali tak opět zastíněj všechny hry na trhu.
Jen pro přesnost, kupuju i originálky, ale raději si vždy zjistím jestli kupuju něco u čeho nějakou dobu zůstanu.
mam rad mafii
jak se dělá tiché zabití u mafia 2? :)
Na internetu určitě snadno najdeš spousty návodů, dost pravděpodobně i video návody.