Jak jsme hledali jméno I.
Najít vhodný název – ať už pro cokoliv – není tak lehké, jak by se zprvu mohlo zdát. Ve firmě nyní stojíme před výzvou přejmenování společnosti ze současného „Hlaváček Webdesign s.r.o.“ na …
A tady jsme skončili :)
Změna jména by každopádně měla přinést svěží vítr do plachet firmy,
nový název je mnohdy prvním krokem k růstu…
V článku nabízíme obecné úvahy a postupy pro hledání nového názvu. Ty lze snadno uplatit nejen v případě hledání názvu pro společnost, ale i při vymýšlení názvu projektu, pojmenování služby, apod.
Proč nové jméno společnosti?
- Čeká nás řada změn a název by tak podpořil „novou éru“ společnosti
- Firma už není o jednom člověku a v názvu nemusí být obsaženo „Hlaváček“
- Máme problém s telefonováním: Telefon zvedám slovy „Dobrý den, Kolařík, Hlaváček Webdesign, co pro Vás mohu udělat?“ a častou reakcí je „Dobrý den, pane Hlaváčku …“
- Problém s diktováním mailové adresy – no zkuste nadiktovat jiri@hlavacek-webdesing.cz do telefonu. Vypadá to asi takto: „info@ hlaváček – bez diakritiky hla-va-cek, pomlčka, webdesign, píše se to web-de-sign, měkké i, dvojité w, tečka cz“.
Názvy mění i velikáni. Věděli jste například, že: Google byl dříve Back Rub,
Nissan byl původně Datsun a Pepsi Cola se v počátcích honosila názvem Brads Drink?
Jaký by měl nový název být?
Několik základních požadavků vycházející z aktuálního trendu:
- Lehce pochopitelný, vyslovitelný a zapamatovatelný
- Dostatečně výrazný. Z názvu by mohl (ale není nutné!) napovídat, v jaké oblasti firma působí.
- Měl by jít snadno vyhláskovat nebo vyslabikovat.
- Maily by měly vypadat dobře, stejně tak by mělo být snadné je nadiktovat např. po telefonu
- Dostatečně krátký
- Moderní a rázný
- Nemělo by být snadno zaměnitelné k zapletení (Adidos vs. Adidas)
- Libozvučný – měl by jít prostě přes jazyk dobře vyslovit
Máme čtyři typy názvu
Školně se dá název začlenit do čtyřech základních typů:
- Názvy popisné (Pražské vodovody) – z názvu je více než patrné co firma dělá, kde působí
- Názvy vymyšlené (Google, Kleenex) – názvy zpravidla nic neznamenají ani nepřipomínají. Často vznikají ze zkratek, zkomolenin, aj.
- Názvy zkušenostní (Explorer, United) – mají lidem připomínat nějakou zkušennost, činnost
- Názvy evokující (Yahoo, Apple) – často nesouvisí s oborem a mají vyvolat různé emoce, působit až extravagantně
Jak se dopídit nového názvu?
- Definovat, co si od nového jména slibujeme. Co by mělo vyznačovat, jak by mělo působit, jaké emoce by mělo vyvolávat.
- Udělat nějaký brainstorming na výběr nového jména => vznikne nám tak řada názvů
Brainstorming je vhodné vhodné spojit s nějakou firemní akcí – teambuildingem. Zde by mohlo dojí k dobrým a podnětným nápadům. Zejména uvolněná neforemní a nepracovní atmosféra udělá své. - Ze seznamu vyházet nevyhovující slova
- která se nám nelíbí, opakují, nejsou vhodná, apod.
- zkusit vygooglit, zda-li není název existující a něco neznamená
- ověřit v OR (justice.cz), zda nový název již nějaké firma nepoužívá
- zjistit dostupnost domén a dalších souvisejících záležitostí
- Úzký výběr – máme pár názvů v úzkém výběru – například tři jména.
- Oslovíme známé a přátele. O spolupráci můžeme požádat i klienty či partnery.
- Těchto se zeptáme na jejich názor a pocity. Samozřejmě nás zajímá, který název se jim nejvíce líbí. Můžeme to pojmout formou dotazníku či jakousi anketou.
Neměli zapomenout poděkovat všem, kteří nám významnou měrou pomohou – třebas formou dárečku.
- Máme vybráno :)
Krok 1. – Definovat požadavky názvu
Po několika obědech a pár diskusích jsme se v rámci výběru nového jména dostali o kousek dál a dohodli jsme se, že:
- obecně dodržíme všechny základní požadavky (uvedené výše)
- Co se týče typu názvu, budeme se pohybovat mezi kategoriemi: vymyšlené a evokující
- název bude jednoslovný a krátký (ideálně kolem 5 až 7 znaků), maximum je 10 znaků
- nebudeme používat problematická písmena (pokud možno i/y – nebo jen jedno, znaky jako ‚W‘ nebo zdvojená písmenka „cool“)
- název by měl znít česky – čeština je hezký jazyk, tak toho využijeme. Nemusí to být ryze české, ale mělo by to jít česky vyslovit. Nemělo by docházek k žádným záměnám písmenek (‚c‘ => ‚k‘).
Angličtina může být, obecně nevadí, ale není upřednostňovaná - ideálně krátké a výstižné jako „h1“
- vytáhnout zkratku z oboru – nějaké moderní technologie (HTML 5, CSS3), způsoby, apod.
- název může být smyšlený. Nemusí tedy nic znamenat. Může vzniknout jako spojení více slov
- bylo by fajn použít nějakou symboliku, není ale nutné. Symbol v podobě zvířete (včela = pilná) nebo techniky (h1 = nadpis hlavní úrovně).
- název by měl být pochopitelný laickou veřejností. Pokud se nám navíc povede to, že odborná veřejnost najde v názvu skrytou odbornou pointu, jedině dobře.
- V okolí můžeme nabírat inspiraci – encyklopedie zvířat, květin, latinské názvy, Řecká mytologie. Dále v jiných oborech (parfémy, rybářské potřeby, boty, prádlo, apod.)
- V případě dobrého ošetření by mohl název obsahovat číslici, která lze přečíst, tzv. „hra s fonetikou“ (100dola, z5, 100ka, apod.). Zde je nutné dát si pozor, aby název nepůsobil amatérsky a teenegersky.
Nyní jsme zase o kousek dále – máme celkem jasně dané hranice a pravidla, jak by měl název vypadat. Nové názvy již vymýšlíme a sepisujeme si je.
Pokud by se našel někdo s dobrým tipem, doporučením nebo přímo názvem
=> sem s ním. Snahu určitě odměníme:)
Pokračování článku: Jak jsme hledali jméno II.
1. zaujal me odstavec „Vedeli jste ze…“, aspon jsem zas o chlup vzdelanejsi :)
2. i kdyz byl nazev zamitnut hlasuju pro inspirio