Jak jsme hledali jméno II.
Najít vhodný název – ať už pro cokoliv – není tak lehké, jak by se zprvu mohlo zdát. V minulém článku jsem zmínil náš současný stav a nastínil důvody, proč nové jméno hledáme.
Krom obecných tipů pro hledání jména jsem splnil první bod z pěti: „1. Definovat požadavky názvu“.
Na dnešní vánoční besídce jsme velmi pokročili a hledání názvu posunuli tak, že máme dva „horké kandidáty“. Ale pěkně popořádku:
Krok 2. – Udělat brainstorming
Výsledkem brainstormingu je vznik celé řady názvů, které považujeme za vhodné či zajímavé. Naše hledání bychom mohli rozdělit na tři části:
- Jako první jsme připravili sdílenou Google tabulku, kam mohl každý napsat svůj nápad a připojit komentář.
Tento způsob však nebyl nijak výrazně efektivní. Za největší problém považuji najít si čas. Navíc na obdobnou tvůrčí činnost musí být nálada. - Poohlédli jsme se po společnostech, které se návrhy názvů přímo zabývají. Poptali jsme je a s jasně zadanými požadavky očekávali nabídky. Ty se různily jak do rozsahu, tak co se ceny týče. Některých levnějších nabídek jsme využili. Ceny od 20.000 Kč výše jsme za hledání názvu odmítli zaplatit. Výsledek skutečně mizerný.
- Na plánovaném vánočním večírku jsme se rozhodli udělat pořádný brainstorming. Sedli jsme, připomněli si naše požadavky a začali diskutovat. Nad vlastním brainstormingem jsme strávili na na tři hodiny. Výsledek ale stál za to.
Jednoznačně se nám osvědčila varianta firemní akce – právě neforemní atmosféra, příjemné prostředí, dobrá nálada a skvělý tým je výborným předpokladem plodné diskuse. Navíc se všichni těšili na Kinect, který byl slíben po obědě (samozřejmě za předpokladu vymyšlení vhodných názvů).
Naše mozky doslova bouřily a nápady se nám jen hrnuly:
Byl jsme mile překvapen tím, jak zajímavé a věcné připomínky vznikly…
Výsledkem bylo na 180 vymyšlených názvů. Z toho cirka polovina vznikla právě na základě aktivního brainstormingu.
Krok 3. – Ze seznamu vyházet nevyhovující slova
Seznam bylo potřeba jej pořádně probrat. Naštěstí mazání nám šlo opravdu dobře :)
- Smazali jsme ty názvy, které se nám nelíbili
- Ověřili jsme dostupnost .cz domén
- Ověřili jsme v OR (justice.cz), že název zatím není zaregistrován
- Nakonec bylo potřeba vygooglit (a vyseznamit), zda už tento název něco neznamená
Krok 4. – Úzký výběr
Nakonec nám zbyly v podstatě dva názvy, ze kterých v tuhle chvíli vybíráme:
- Pronetica
- Monovo
Aktuálně sbíráme podněty a reakce z okolí, ptáme se na názory spolupracujících a kolegů i široké veřejnosti (začít můžeme u našich rodin a přátel).
Tak co? Který název se líbí víc? Pronetica nebo Monovo? A proč? Nebo zvolíme něco úplně jiného?
Pokračování článku, neb jaký název jsme vybrali: Jak jsme hledali jméno III.
Pronetica – název zní celkem moderně, ale pokud se vyslovuje tak jak předpokládám (pronetyka), tak je tu opět problém s diktováním do telefonu.
Monovo – naprosto ideální pro zkomolení. Nejen mě by se určitě stalo to, že pokud bych si tento název ihned nepoznamenal tak za hodinu nevím, jestli to bylo monovo, nomovo, vonomo nebo jiná varianta.
Pronetica – z pohledu nadiktování je to problém, foneticky název zní jinak, než se píše (písmenka I a C budou zaměňovány za Y a K). Název se špatně pamatuje, člověku v hlavě uvízne „-netica“, ale ten začátek tak nějak uniká. Mám sklony po několika sekundách říct „Fonetica“ „Kynetica“ nebo „Ponetica“. Slovo nemá žádný význam ani žádný ve mě neevokuje – leda divný pocit z jeho komplikovanosti. Při čtení se na něm zaseknu, protože – nedokážu říct proč – se mi jej nedaří na první pokus správně přečíst a na chvíli mě to vytrhne z proudu myšlenek.
Monovo je na tom lépe. Diktování to telefonu je bez problému. Zkomolení, které Proki zmiňuje, se mi nezdá pravděpodobné, jakákoliv přesmyčka jména zní tak blbě v porovnání s originálem, že zkomolení je méně pravděpodobné, než u Pronetiky. Ale název mi přijde takový nemastný neslaný. Nijak na mě nepůsobí. V názvu nejsou ani žádné sykavky, ani „r“, takže vyslovení jména zní jako hučení (zkuste si ho zamumlat pod vousy), nic v něm nezahřmí ani neupoutá pozornost – vyslovené ve větě zapadne mezi ostatní slova.
Inspirio – název je jasný. Ze všech tří nejzapamatovatelnější. Jméno zní dynamicky, moderně a ještě staví na slově „inspirace“, což považuji za úžasné. Slovo zní jasně, upoutá a čiší z něj pozitivní dojem.
Diktování do telefonu může být problém. Píšu „může“, protože slova tohoto tvaru v dnešní době už mají lidé zažitá a nedělají jim problémy. Zde by pomohlo uživatelské testování. Vaše babičky a dědečky z testování vynechte, mailovku budete v drtivé většině diktovat jiné cílové skupině.
Velký problém je existence firem Inspira s.r.o., INSPIRE CZ s.r.o., a dalších projektů a podobným jménem. A bohužel Inspire je vaší přímou konkurencí v oboru.
Závěrem
Hledejte dál. Podle mě je Pronetica moc špatný název a Monovo nesahá Inspiriu ani po kolena.
Monovo – Lenovo :P
Ja bych byla pro Proneticu. Je to moderni a myslim ze spousta lidi nemusi mit problem s mekkym i na to C si taky zvyknou. Vzdyt spousta nazvu ma v sobe problematicka pismena kde i nebo y neni tak tezke si zapamatovat. (pr. Google je vlastne taky gugl)
Kdyz si lidi zvykli na vyslovnosti slov facebook, youtube, okcomputers, diablo [dyjablo], microsoft, windows apod tak si zvyknout i na Proneticu.