Jak na firemní prezentaci v sociálních sítích – obecná doporučení
V minulém článku jsem mluvil o tom, co to sociální sítě jsou, proč by se firma měla o propagaci na sociálních sítích vůbec zajímat a jaký mají komerční potenciál. Pokud jste se rozhodli, že svojí firmu, produkt či službu chcete propagovat na sociálních sítích, mohu nabídnout pár rad do začátku.
Pro Twitter i Facebook platí v zásadě stejná pravidla. A právě o těch se dnes zmíním. Máme tedy obecné věci a postupy, které lze použít bez ohledu na to, jakou sociální síť používáte.
K oběma nejpoužívanějším sítím se poté podrobněji rozepíši a zaměřím na jejich specifika.
Jak obecně přistupovat k sociálním sítím?
Předně si zvolte způsob a jazyk, jakým budete s fanoušky komunikovat. Je potřeba si uvědomit, jak přesně budete na těchto sociálních sítích vystupovat, jaký druh a kolik informací budete nabízet, …
Více jak 90% fanoušků se odhlásí z důvodu příliš častého,
nudného nebo irelevantní sdělení.
Celkem dobrým směrem je uvolněná atmosféra, jakési nahlédnutí pod pokličku – do zákulisí firmy. A to mají lidé rádi. Nabídněte video jak se natáčela vaše televizní reklama, jak vznikal nový produkt, jak jste se stěhovali, …
Pět základních doporučení
- Sdílejte – nabídněte zajímavý obsah, umožněte nahlédnout do zákulisí vaší společnosti, nabízejte novinky a aktuality. Mluvte o vašem oboru a dění v něm.
Motivujte fanoušky k tomu, aby sami dále sdíleli… Právě v rychlém a snadném sdílení je skryta celá síla sociálních sítí. - Naslouchejte vašim fanouškům, vnímejte je.
- Odpovídejte a reagujte – někdo vám odpoví, pošle zprávu, přidá komentář, … Pokud je potřeba, reagujte. A ideálně včas. Přijímejte kladné i záporné hodnocení.
- Ptejte se – ptejte se svých fanoušků, získávejte jejich názory a podněty.
- Odměňujte – není tak náročné ani drahé odměnit ty fanoušky, kteří vás sledují. Mohou získat speciální informace a to dříve než ostatní. Zveřejněte zajímavou nebo časově omezenou nabídku, speciální slevu, uspořádejte soutěž, …
Mějte na paměti, že informace se brzy ztratí. Stejně tak rychle, jako se informace rozšířila, tak i upadne do propadliště digitálních dějin.
Základní chování
Nahnat fanoušky je jedna věc. Udržet si je a dobře s nimi pracovat je věc druhá. Je samozřejmě potřeba počítat s tím, že někdo odejde – měl jiná očekávání, vy prezentujete jiným způsobem, má jiné zájmy, apod. Odešel, to se ale nic neděje. Většinu svých fanoušků byste si však měli udržet. A pochopitelně získávat nové.
- Pište zajímavé věci vhodným způsobem. Obecně doporučuji zveřejňovat takové informace, které vzbuzují pozornost a fanoušci se je jinde a dříve nedozví. Fanoušky musí vaše sdělení zajímat. Nemůžete jim „cpát“ jen reklamu…
- Pokud nemáte co říci, mlčte. Věc, na kterou spousta lidí zapomíná. Není účelem za každou cenu „něco plácnout“. Nejen, že to nikoho nezajímá a je to k ničemu, ale působí to negativně a zvyšuje se šance, že přijdete o fanouška.
- Nebojte se médií. Zveřejňujte videa, fotografie, infografiku, …
- Poskytněte něco „ze soukromí“. Ukažte prostory, kde zaměstnanci pracují, kde se vyrábí nebo tvoří. Nabídněte fotografie i videa z firemních akcí a aktivit. Celkově tak podporujete důvěryhodnost společnosti.
- Zapojte své fanoušky. Pokuste se své fanoušky nadchnout tolik, že budou mít sami zájem o další propagaci zprávy. Zajímavost, pikantnost nebo skvělou soutěž si nikdo nechce nechat pro sebe a bude jí dále sdílet… Právě tudy vede cesta ke snadnému získávání nových fanoušků.
- Dejte fanouškům pocit, že jsou VIP. Nabídněte těm, kteří vás sledují něco navíc. Může se jednat o časově omezenou slevu, poukázky, účast na vybrané akci, soutěže, apod.
- Domluvte se, kdo bude na sociální sítě psát. Může vás být samozřejmě více, ale nemělo by docházet k trapným situacím (řeknete to najednou dva, nebo nikdo). Tahle nejednotnost by mohla být velmi rychle prokouknuta veřejností a nevypadá dobře. Pokud chcete, podepište se.
- Neopakujte se. Ověřte si, že píšete nové příspěvky jinak. Pokud se už desátý příspěvek tváří stejně jako ty minulé, nevypadá to dobře. Skutečně to nudí. Namísto opakujícího se „V našem eshopu je nový produkt: výrobek XY“ lehce větu upravte: „Líbí se vám výrobek XY? Prohlédněte si jeho přednosti v našem e-shopu“.
Snažte se o příspěvky různých typů. Jednou napište o novém produktu, poté připojte fotografii z teambuildingu, odkažte na událost ve vašem oboru, …
Sledovali byste sami vlastní firmu na sociálních sítích?
Jaký by byl pro vás jakožto fanouška přínos?
Co naopak nedělat?
Co se nevyplatí, neb na co si dát na sociálních sítích pozor:
- Osobní profil či účet není pro firemní propagaci určen. Pro firmu vytvořte vlastní účet (Twitter) nebo založte novou stránku / skupinu (Facebook).
- Nespamujte. Už to slovo fanoušky odrazuje, a pokud jim každé ráno nasypete snůšku nesmyslných reklamních textů, jistojistě o ně brzy přijdete. Spíše dříve, než později.
- Nepublikujte cizí obsah. Ano, inspirovat se můžete i u vaší konkurence, ale mějte na paměti autorská práva. Nekopírujte.
- Ignorace či případná arogance skutečně není na místě. Naslouchejte fanouškům, reagujte a bavte se s nimi. Buďte sociální – však o tom to je.
- Nepomlouvejte konkurenci. Krom toho, že by mohla mít více fanoušků a lepší marketing na sociálních sítích, kterým by vás rozdrtila, se to prostě nedělá (dopouštíte se nekalé soutěže). Ani na sociálních sítích. Pokud už musíte konkurenci zmínit, mějte podložená fakta.
- Nelžete. Poskytnout lživé či zavádějící informace může sice pomoci rozšířit zprávu, způsobit zájem a poprask na sociální síti. Ale brzy se na to přijde a není to pro vás dobrá vizitka. Publikujte ověřené a správné informace. V případě potřeby uveďte informaci o domněnce.
Jak často aktualizovat?
Kdy a jak často publikovat na sociálních sítích? Když bude zpráv moc nebo nebudou zajímavé, fanoušci odejdou. V případě Facebooku si fanoušci mohou jen vypnout zobrazování vašich příspěvků na své zdi. Vy ho sice jako fanouška vidíte, ale on k němu se vaše informace vůbec nedostanou.
Pokud máte co říct, řekněte to. V opačném případě raději nic neříkejte.
Obecná odpověď na to, jak často publikovat neexistuje. Je to hodně individuální. Obecně se říká, že jednou za měsíc je minimum. Naopak maximum má každý jiný. Záleží na oboru i na zájmech fanoušků. Pokud se koná významná akce jednou za rok, můžete (a měli byste) samozřejmě publikovat častěji. Pokud se nic neděje, neobtěžujte lidi zbytečně.
Rada závěrem
Pokud začínáte, inspirujte se u konkurence. Koukněte, jak působí vaše přímá konkurence na sociálních sítích. Ale pozor, je hodně důležité, aby se jednalo o konkurenci. Ostatní obory totiž mohou mít jinak nastaveny parametry a komunikace probíhá jinak. Inspirujte se na správných místech.
Společnosti T-mobile se velice zdařila jejich kampaň s Chuckem Norrisem, kde se o velkou část distribuce postarali sami fanoušci. Ale můžete u své firmy udělat něco podobného?
Nečekejte zázraky. Prezentace na sociálních sítích je pro drtivou většinu firem jen malou troškou do celého marketingového a komunikačního mixu.
V žádném případě ale nenabádám ke sprostému kopírování. To skutečně ne.
Začátky bývají těžké a to i v případě sociálních sítí. Pokud budete mít pocit (a on to nebude jen pocit), že píšete „sama pro sebe“ a nikdo to nečte, setrvejte. Pište a publikujte, jako kdyby váš účet sledovala celá horda fanoušků. Nezapomínejte, že pokud se někdo podívá na váš účet (stránku, profil), musí vidět v historii něco, co ho přiměje stát se vaším fanouškem…
A co dál?
Obecné informace o propagaci na sociálních sítích už znáte. Teď by bylo fajn podrobněji se zaměřit na nejrozšířenější sociální sítě, kterými jsou Facebook a Twitter. V čem se způsob propagace a přístup k těmto službám liší? Jak vytáhnout z každé maximum?
Pokud máte co říct, řekněte to. V opačném případě raději nic neříkejte…svatá pravda“
Kolikrát je člověk doslova spamovaný stejnými či podobnými příspěvky.
A jde se na články o prezentaci na konkrétních sítích!