Jak na firemní prezentaci v sociálních sítích – Twitter
V prvním článku jsem mluvil o tom, co to sociální sítě jsou, proč by se firma měla o propagaci na sociálních sítích vůbec zajímat a jaký mají komerční potenciál. Ve druhém článku jsem nabídl obecná pravidla, která platí na všech sociálních sítích. K obecným principům teď připojím pár tipů pro Twitter.
Komunikace na Twitteru je celkem specifická. A to nejen kvůli svým 140 znakům. Firmy často používají tuhle sociální síť polovičatě – směrem ven. Občas sice posbírají nějaké reakce, ale zpravidla neplní klasickou funkci toho, že by firemní Twitter účet sledoval ostatní.
Níže uvedená doporučení jsou mé soukromé názory a má doporučení, které rozhodně nepovažuji za jediné správné. I v tomto článku stále uvažuji, že follower = fanoušek.
Twitter jako místo pro stručné a věcné novinky, které je možné publikovat veřejně.
Proč používat Twitter?
- Specificky zaměření uživatelé – Twitter není rozšířený jako Facebook, přesto je zde zajímavá skupina lidí: Především technicky zaměření uživatelé (tzv. geekové) a média. Právě média často používají kvůli jednoduchosti služeb Twitteru. Jste-li internetová firma, neměli byste na Twitteru rozhodně chybět.
- Publikování na Twitteru je výrazně jednodušší, než v jiných sociálních. Může to být dobrý zkušební balonek v oblasti marketingu na sociálních sítích pro vaši firmu. Pokud začínáte, zkuste právě Twitter – je jednodušší než Facebook, kdy neobsahuje žádné složité aplikace a řadu možností.
- Informace na Twitteru jsou stručné a neobtěžují. Musíte se vejít do 140 znaků a to včetně případného odkazu. Dobře si tak rozmyslíte, co a jakým způsobem napíšete. Sám velice vítám krátkost těchto zpráviček.
Základní principy
- Úspěšný twitter účet se neposuzuje podle toho, kolik má fanoušků. Vždy je potřeba přihlédnout k tomu, koho jste si vytyčili za cílovou skupinu, co a kde děláte (Lady Gaga vs. domov důchodců v dolních Kotěhůlkách).
- Kde vzít fanoušky? Asi nemá smysl jako firma sledovat řadu zdrojů. Doporučuji sledovat ty, kteří sledují vás. Lidé si váš firemní účet najdou předně proto, že je zajímavý.
Výhodou zde je i možnost zaslání DM (přímé zprávy přes Twitter) svému fanouškovi. - Fanoušci, kteří vás sledují, napíšou mnoho svých tweetů. Ty vás ale zpravidla vůbec nezajímají. Nicméně je dobré sledovat a filtrovat vybraná klíčová slova.
- Pokud sledujete velké množství fanoušků nebo pracujete s Twitterem ve velkém, může být práce s účtem velmi problematická. Doporučuji využít nějakého nástroje, např. CoTweet.
Co dělat?
- Na Twitter piště, když máte co říci. Opět je dobré zvolit rozumný čas.
- Pište neformálně o menších novinkách, které si nezaslouží článek na blogu či tiskovou zprávu. Svůj prostor určitě mají různé „momentky“ z dění ve vaší firmě.
- Diskutujte přes Twitter. Určitě, pokud je to možné.
- Retweetujte, ale s rozmyslem. Pokud si myslíte, že informace je pro vaše fanoušky zajímavá, určitě přepošlete zprávu dále.
Co nedělat?
- Nenabírejte kvantem účty. Třeba tak, že budete všechny sledovat a někteří vás začnou sledovat zpět. To vůbec nepotřebujete.
- Nemusíte děkovat za sledování. Možná to bylo trendové, ale dnes to není nutné.
Jako zajímavé rozšíření pro Facebook můžete nechat zobrazovat své tweety na speciální záložce.
Zajímají nás sociální sítě z pohledu grafického zpracování. V tomto případě pozadí na Twitter. Co si myslíte o této části prezentace formy?
Není přece od věci mít pěkně graficky zpracované pozadí, které o firmě něco (pozitivního) vypovídá.