Jak na firemní prezentaci v sociálních sítích – úvod
Sociální sítě. O tom se dneska mluví a všichni tam chtějí být. To vypadá na zajímavou příležitost pro firmy, jak se mohou dostat blíže ke svým zákazníkům.
A přesně o tom by měl být dnešní článek: jak využít sociální sítě k vlastní propagaci firmy, značky či výrobku. Rád bych zmínil základní principy fungování, doporučení čemu se věnovat a čemu se naopak raději vyhnout. Řeč přijde zejména na Facebook a Twitter.
I když firemní přístup je značně odlišný od toho „uživatelského“, věřím, že i někdo z běžných uživatelů zde najde pár inspirujících nápadů či námětů.
Hned na úvod si dovolím (tak trochu barbarsky) definovat pojem „Fanoušek“, který budu používat nadále ve všech případech. Tedy bez ohledu na to, jestli se bavím o Twitteru a jedná se zde o followera (česky sledujícího), zaškrtnu „to se mi líbí“, stanu se fanouškem, … Fanoušek je tedy tím, kdo obecně přijímá sdělení prostřednictvím sociální sítě.
Sociální sítě – fenomén současnosti
Pojem sociální síť není jen Facebook, jak si mnozí myslí. Pod pojmem „sociální“ si v běžném životě představujeme společenství lidí, kteří na sebe mají svým způsobem vliv. Být sociální je základní povahou člověka. Facebook tento výraz jen rozšířil do neskutečných rozměrů a medializoval.
Facebook je dnes asi nejznámější sociální síti, nikoliv však jedinou. Mezi další významné můžeme zahrnout například Twitter, YouTube, LinkedIn a další. Svého času u nás „frčeli“ sociální sítě v podobě Spolužáci.cz a Lidé.cz.
Někteří je přijímají a jiní odmítají,
pro někoho se stávají smyslem života,
druzí je používají naopak jen sporadicky.
Proč propagovat na sociálních sítích?
Sociální sítě mohou být novým způsobem (kanálem) jak komunikovat se stávajícími nebo novými zákazníky.
- Příhodné místo pro diskusi a oboustranný kontakt – fanoušek může s firmou velmi snadno komunikovat, sdílet své pocity, potřeby a dotazy.
- Rychlost – nové sdělení se šíří skutečně velmi rychle. Jakmile firma zveřejní nové informace, fanoušek je může mít během zlomku sekundy u sebe.
- Jiný způsob komunikace – výhoda i nevýhoda zároveň. Způsob komunikace firem na sociálních sítí je značně odlišný od toho, na který jsou zvyklí doposud (například z tiskových zpráv). Je nutné se přizpůsobit.
- Široké možnosti použití – sociální sítě může firma využít pro budování pozitivní image, získávat zpětnou vazbu od fanoušků, uplatnění najde i v případě krizového marketingu.
- Velký potenciál – fanoušci sami sledují dění, mají zájem o novinky a sdílejí, pokud je něco zaujme. Tohoto potenciálu je potřeba rozhodně využít.
Ale pozor, ztratit fanoušky můžete velmi snadno! - Znalost prostředí – fanoušci znají prostředí sociální sítě a umějí s ním zacházet. Přihlášení i odhlášení odběru zpráv (stát se fanouškem) je standardizované. Fanoušci z něj nemají takové obavy, jako například z přihlášení k odběru newsletteru e-mailem. Mohou se kdykoliv sami odhlásit, což jim dává pocit, že oni jsou tu pánem.
- Je to zdarma – alespoň pro fanoušky. Věc, na kterou slyší a která umožní bezproblémové používání opravdu každému.
Komerční potenciál
O tom, že sociální sítě mají komerční potenciál, není sporu. Jeho velikost a využití je však otázkou druhou: Zatímco řada nadšenců hlásá zlaté doly, osobně se držím při zemi. Přeci jen se bavíme o sociálním prostředí – tedy reklama zde může mít své místo, ale pouze v určitých mezích. A za jisté hranice by jít neměla.
Služby bychom mohli podle jejich podstaty rozdělit na základní skupiny:
- Neplacená reklama = stránky a skupiny na Facebooku, účet na Twitteru
Pokud říkám neplacená, samozřejmě tím nemyslím, že nestojí žádné prostředky, to ne. Pouze sociální síti jako takové neplatíte za zprostředkování. Obrovský potenciál se tak nabízí v rámci vašeho virálního marketingu, kdy šíříte svá sdělení zdarma.
Metoda je vhodná zejména pro udržování stávajících zákazníků, prohlubování vzájemných vztahů, zjišťování zpětné vazby, apod. Fanouškem jsou v drtivé většině ti, kteří firmu znají. Sami si ji vyhledali a již dopředu věděli, že chtějí být fanouškem.
Velký potenciál pro uveřejnění zajímavého obsahu, který bude nadále sdílen.- Právě o neplacených způsobech bude zbývající článek
- Placená reklama = PPC u Facebooku, sponzorované tweety u Twitteru
Vhodný způsob získání nových zákazníků – reklama se totiž zobrazuje těm, kteří o této firmě nikdy nemuseli slyšet. Výhodou je i snadné zacílení (mohu si nastavit věk, pohlaví, zájmy, bydliště, apod.). Reklama se tak zpravidla zobrazuje tam, kde má. U reklamy je navíc možnost feedbacku (líbí, nelíbí + možnost přímo odstranit). - Aplikace na Facebooku – jsou tak trošku kapitolou sama pro sebe. Pokud se nějaká aplikace povede, bude ve velkém sdílena a používána velkým množstvím fanoušků může generovat slušné příjmy – většinou v podobě „herních bodů“, kupovaných za skutečné peníze.
Čeho chceme v sociálních sítích dosáhnout?
Primární snahou je přimět uživatele k časté činnosti: komentování, reagování, sdílení, apod.
Všichni podnikatelé znají snad nejlepší způsob reklamy: Tím je ústní sdělení („word of mouth“). Pokud se někomu něco líbí, nenechá si to pro sebe. V hospodě nebo u kadeřníka se zmíní dalším. Ti tuto zprávu vnímají velmi kladně a má značný podíl na jejich rozhodování o tom, kde a jak utratí své peníze. Kamarád měl schopné zedníky, které vám doporučuje. Využijete jejich služeb?
Úplně stejný je princip na sociálních sítích. Jen trochu novým způsobem a ve větším rozměru. Během okamžiku je možné předávat vaše sdělení další spoustě lidí – fanouškům.
Využijte sociálního faktoru – pokud někdo vaši zprávu dále přepošle nebo tzv. „olajkuje“ (to se mi líbí), sdílí ji mezi své přátelé, kolegy a známé. Je zde velká pravděpodobnost, že se jedná o lidi se stejným nebo podobným zaměřením, zálibami, … S velkou šancí se může jednat o dalšího potenciálního zákazníka.
Než začnete působit na sociálních sítích
Než se jako firma pustíte zcela bezhlavě do nějaké nepromyšlené kampaně na sociálních sítích, zamyslete se. Všechno má svá pro i proti a ne jinak je tomu u sociálních sítí.
- Analýza – zvažte, zda se vůbec hodí, aby vaše firma na sociálních sítích působila
- Je můj obor vhodný?
Obecně má smysl propagovat produkty a služby určené široké veřejnosti. Pokud vyrábíte zařízení pro atomovou elektrárnu, asi na sociální síti moc nepořídíte. Stejně tak v případě subdodavatelů. - Je na sociálních sítích moje cílová skupina?
IT specialisté jsou zde určitě a mladí lidé, kteří jdou s dobou, také. Kolik zde ale najdete lidí ve věku nad 60 let? - Jak je na tom konkurence?
Působí na sociálních sítích vaše přímá konkurence? A jak se jí daří?
- Je můj obor vhodný?
- Cíle – co získá firma? A co případní fanoušci? Co očekáváte a čeho chcete dosáhnout?
- Podpora prodeje?
- Zvýšení návštěvnosti?
- Tvorba image – jak chcete být vnímáni a jak nikoliv?
- Podpora brandu – zvýšení povědomí o vaší značce?
- Realizace – pokud víte, co chcete, pusťte se do realizace
- Vyberte sociální síť (Facebook, Twitter, …). V případě Facebooku zvolte stránku, nebo skupinu a založte.
- Získejte fanoušky – prvotní hromadný nábor
Dejte o sobě vědět. Umístěte ikonky sociálních služeb na své webové stránky, doplňte ikonky „to se mi líbí“ nebo „Tweet“, pošlete informaci v newsletteru, oslovte přátele a zaměstnance, informujte stávající klienty, spusťte PPC reklamu na Facebooku a propagujte svojí přítomnost na sociálnísch sítích i v offline médiích (ale nezapomeňte, že na noviny se nedá kliknout – připište jasný odkaz).
Nechte fanoušky, ať sami doporučují a sdílí… - Průběžně dál sbírejte fanoušky – hledejte další možnosti a způsoby, kde fanoušky získat a jak je oslovit.
- Udržujte – jedná se o náročnou a soustavnou činnost. Pokud nechcete o své fanoušky přijít, přihlížejte k aktuálním trendům, reflektujte požadavky fanoušků, snažte se plnit cíle, které jste si před vlastní kampaní stanovili.
Buďte připraveni na správu kampaně – pokud se vám zadaří, bude nutné často kontrolovat nové příspěvky, reagovat, komunikovat a dál přispívat.
Věnujete tomu tak nejen čas, ale i prostředky (zaměstnance, finance, případné školení, …).
A co dál?
Rozhodli jste se, že propagace na sociálních sítích je pro vás to pravé? Nebo to chcete jen zkusit? Pak mohu nabídnout pokračování v podobě některého z navazujících článků:
Super článek i poměrně konkrétní popsání kroků.
Souhlas se správou, která je pro udržení „fanoušků“ to nejdůležitější.
Rozhodně si jdeme přečíst pokračování…